آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

زخم معده یا بیماری که به اصطلاح پزشکی اولسر پپتیک (Peptic ulcers) شناخته می‌شود، بیماری شایع در میان انسان‌ها است که به جنسیت بستگی ندارد و می‌تواند موجب بروز آسیب‌های جدی‌تر شود. دلیل به وجود آمدن زخم معده در انسان را می‌توان آسیب خوش‌خیم به مخاط و زیر مخاط دستگاه گوارشی دانست. در گذشته زخم معده را مشکلی گوارشی در اثر ازدیاد اسید معده تلقی می‌کردند اما امروزه این بیماری دلیل علمی‌تر با عنوان رشد و تکثیر بی‌رویه باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری دارد.

دلایل زخم معده

دلایل متعددی برای بروز زخم معده در دستگاه گوارشی، روده کوچک، مری و اثنی عشر وجود دارد. از جمله دلایل بروز زخم معده می‌تواند:

  • رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی به وجود آمدن زخم معده در نواحی مختلف دستگاه گوارشی است.
  • استفاده مکرر از انواع قرص‌ها به مانند آسپرین، مسکن‌هایی به مانند ایبوپروفن و سایر داروهای ضدالتهابی و درد می‌تواند در مواردی موجب افزایش احتمال بروز زخم معده شود. این عامل در زنان و افراد بالای ۶۰ سال بیشتر رؤیت شده است.
  • سیگار کشیدن عاملی شایع در بروز زخم معده است.
  • پرتو درمانی که بخشی از درمان بیماری‌های خطرناکی به مانند سرطان است نیز می‌تواند باعث بروز زخم معده شود.
  • همچنین سرطان معده، به عنوان بیماری دارای عوارضی به مانند زخم معده در دستگاه گوارشی است.

درمان زخم معده

 

درمان زخم معده با آب کلم

آب کلم یک درمان زخم معده طبیعی است که بر اساس گزارش‌های داده شده از پزشکان، به مقدار زیادی می‌تواند بهبود زخم معده را تسریع ببخشد. آب کلم غنی از ویتامین ث است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان از جمله راه‌های مقابله با عفونت‌های عامل باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری است. در واقع مطالعات حیوانی نشان داده است که آب کلم می‌تواند در التیام زخم‌های گوارشی از جمله در درمان زخم معده مؤثر باشد.

در انسان مطالعات اولیه نشان داد که مصرف روزانه آب کلم به بهبود زخم معده در کنار مصرف داروهای معمول کم می‌کند. در یک مطالعه به ۱۳ نفر، بیمار مبتلا به زخم معده و دستگاه گوارشی روزانه حدود ۹۰۰ میلی‌لیتر آب کلم تازه داده شد. به طور متوسط، زخم این بیماران بعد از ۷ تا ۱۰ روز بهبود یافته و به طور میانگین ۳٫۵ تا ۶ برابر مدت زمان التیام زخم معده نسبت به بیماران با درمان صرفاً دارویی کاهش پیدا کرده بود.

عسل درمان زخم معده

عسل یک آنتی اکسیدان قوی به همراه مزایای سلامتی فراوان است. خوردن عسل می‌تواند باعث افزایش قدرت بینایی، کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین برخی از سرطان‌ها شود. در کنار این موارد سلامتی، مهم‌ترین مورد درمان زخم معده است.

مطالعات انجام شده در مورد عسل نشان می‌دهد که این ماده مغذی می‌تواند زخم معده را التیام ببخشد. علاوه بر این دانشمندان به این نتیجه در مورد عسل رسیدند که ترکیبات موجود در آن رشد باکتری عامل زخم معده را کند می‌سازد.

مطالعات حیوانی در این مورد بسیار زیاد است اما مطالعات انسانی هنوز به مقدار کافی انجام نشده و نیاز به تحقیق بیشتر وجود دارد.

سیر درمان زخم معده طبیعی

سیر گیاهی پر خاصیت است و دیدن نام آن در میان مواد غذایی درمان کننده زخم معده جای تعجب ندارد. مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف سیر باعث بهبود سرعت التیام زخم‌ها و کاهش احتمال تشکیل مجدد زخم در همان محل می‌شود. همچنین مشخص شده که باکتری عامل بروز زخم معده به سیر حساس و در مقابل آن آسیب‌پذیر است.

در مطالعات اخیر، خوردن یک یا دو سیر در طول روز به مدت سه روز به مقدار قابل توجهی فعالیت باکتری‌های مذکور را کاهش داد. با این حال هنوز زود است در مورد خواص سیر برای زخم معده با قاطعیت سخن گفت.

  • ۹۸/۱۲/۲۵
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی