آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

تخمه کدو به عنوان یک فراورده جانبی حاصل از کدو تنبل محسوب می‌شود که بیشتر در میان خانواده‌های ایرانی در کنار دیگر تخمه‌ها از آن در آجیل استفاده می‌شود. جالب است بدانید که خواص تخمه کدو بسیار بیشتر از انواع تخمه‌ها است و اگر بتوانید آن را با تخمه آفتابگردان یا تخمه‌های نمکی جایگزین کنید، مسلماً فواید سلامتی بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

تخمه کدو را به صورت بو داده و همچنین خام مصرف می‌کنند. بو دادن تخمه کدو می‌تواند خواص تخمه کدو را تغییر دهد به همین دلیل ابتدا ما قصد داریم به شما در مورد ارزش غذایی تخمه کدو به صورت بو داده و همچنین خام توضیح دهیم و سپس شما خود خواهید توانست نتیجه‌گیری کنید که مصرف کردن تخمه کدو به چه صورتی برای شما مفیدتر است.

خواص تخمه کدو

 

خواص تخمه کدو در آنتی‌اکسیدان بودن

آنتی‌اکسیدان یکی از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی موجود در بدن است. متأسفانه بدن ما به خودی خود نمی‌تواند این ترکیب که بیشتر شامل انواع ویتامین‌ها است را تولید کند. لذا ما مجبور هستیم که آنتی‌اکسیدان بدن خود را با استفاده از مصرف مواد غذایی تأمین کنیم.

آنتی‌اکسیدان در بدن وظیفه دارد که واکنش‌های رادیکالی که موجب بروز نواقص سلولی و مشکلات بزرگ مانند سرطان می‌شوند را کنترل کند. از جمله خواص تخمه کدو دارا بودن مقدار زیادی ویتامین یا همان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است.

خواص تخمه کدو در آنتی‌اکسیدان بودن آن بیشتر به واسطه وجود ویتامین E است. علاوه بر این، تخمه کدو ترکیبات دیگری نظیر فنول، اتانول، روی و منگنز هم در خود دارد که می‌توانند واکنش‌های اکسیداتیو منجر به التهاب‌ها را کاهش دهند.

به این دلیل است که توصیه شده از تخمه کدو به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از خواص تخمه کدو به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، باید از خیر فراوری و نمکی کردن بگذرید.

خواص تخمه کدو در سلامت پروستات و مثانه

یکی از مهم‌ترین خواص تخمه کدو که نمی‌توان آن را انکار کرد، توانایی آن در کاهش علائم مربوط به افزایش حجم غده پروستات در مردان است. بروز این اختلال باعث می‌شود که مردان دچار تکرر ادرار و همچنین در برخی موارد بی‌اختیاری ادرار شوند.

مطالعات انجام شده روی تخمه کدو نشان داد که مصرف کردن آن می‌توان باعث کاهش علائم مربوط به هایپرپلازی خوش خیم پروستات در مردان شود. این مطالعه بر روی ۱۴ هزار مرد انجام شده است و می‌توان به آن اطمینان داشت. البته دوره استفاده از تخمه کدو یک ساله بوده است و شما نباید انتظار معجزه از تخمه کدو داشته باشید.

همچنین در تحقیقات دیگری بیان شد که مکمل‌های حاصل از تخمه کدو می‌توانند در درمان علائم سندروم مثانه بیش فعال مؤثر واقع شوند. استفاده کردن ۱۰ گرم از عصاره تخمه کدو در این مطالعه، نشان داد که عملکرد دستگاه ادراری افراد حاضر در این مطالعه چه مرد یا زن، با مصرف تخمه کدو بهبود یافته است.

شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردید که خواص تخمه کدو می‌تواند به این اندازه گسترده و وسیع باشد. اما این همه خواص تخمه کدو نبود و باز هم این دانه ریز، خواص بیشتری دارد.

آیا تخمه کدو خواص دیگری هم دارد؟

خواص تخمه کدو به این چند مورد ختم نمی‌شود و می‌توان خواص دیگر تخمه کدو را به صورت زیر لیست کرد:

  • بهبود حال روحی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت حافظه
  • کمک به بارداری سالم
  • افزایش یا کنترل متابولیسم بدن
  • خاصیت ضد میکروبی و انگلی
  • بهبود سطح دید
  • مرطوب کننده پوست
  • درمان جوش و علائم پیری

 

  • ۹۹/۰۱/۱۶
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی