آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

یکی از بلندترین درختان روی کره زمین می‌تواند درخت جوز هندی باشد که ارتفاع آن می‌تواند تا هفتاد پا هم برسد. جوز هندی به عنوان دانه از میوه درخت جوز هندی حاصل می‌شود. میوه جوز هندی شامل گل جوز هندی و همچنین قسمت گوشتی است. در گذشته مردم بر این اعتقاد بودند که می‌توانند با استفاده از دانه جوز هندی به درمان طاعون موفق شوند به همین دلیل بود که در دوران الیزابت خواص جوز هندی از شهرت بسیار زیادی برخوردار بود.

درخت جوز هندی در مناطق گرمسیری کشت و برداشت می‌شود و مهم‌ترین منطقه روی کره زمین که جوز هندی در آن کشت می‌شود، اندونزی است. البته شما به سختی می‌توانید جوز هندی را به صورت دانه تهیه کنید و عمدتاً جوز هندی به صورت ادویه وجود دارد.

طعم گرم و همچنین مغذی بودن جوز هندی است که باعث شده این ادویه در بیشتر دسرها و همچنین پیش‌غذاها استفاده شود. همچنین یکی از نوشیدنی‌های پرخاصیت که در قسمت‌های مختلف دنیا توسط مردم آماده و خورده می‌شود، دم نوش جوز هندی است.

خوشبختانه امروز ما علاوه بر خواص جوز هندی به تهیه نوشیدنی آن هم خواهیم پرداخت. اما قبل از همه این مباحث لازم است که در مورد ارزش غذایی جوز هندی با یکدیگر بحث کنیم.

خواص جوز هندی

 

افزایش هوشیاری و ادراک با خواص جوز هندی

هوشیاری شما به عوامل مختلفی وابسته است که مهم‌ترین آن می‌تواند آمادگی مغز و همچنین دریافت اکسیژن کافی باشد. همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل در مورد این موضوع مطالعه کردید، یکی از خواص جوز هندی این است که باعث می‌شود حجم خون پمپاژ شده به اندام‌ها افزایش پیدا کند. این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل بهبود ادراک و هوشیاری با مصرف جوز هندی است.

عامل دیگر که می‌تواند عملکرد مغز شما را بهبود ببخشد، خاصیت جوز هندی در بهبود خواب شبانه است. زمانی که شما خواب کافی داشته باشید مسلماً روز بعد مغز شاداب و آماده‌تری خواهید داشت.

همچنین مطالعاتی انجام شده است که در آن نشان می‌دهد خوردن روغن جوز هندی می‌تواند در درمان افسردگی مؤثر باشد. در تمدن‌های گذشته جوز هندی یکی از گران‌قیمت‌ترین داروهای موجود محسوب می‌شد اما مردم تلاش داشتند حتماً از این عصاره گیاهی برای افزایش ادراک و هوشیاری خود استفاده کنند.

باور بر این است که مصرف جوز هندی تمرکز و همچنین بازدهی مطالعه در افراد را افزایش می‌دهد. پس یک هفته مانده به شب امتحان زمانی که قرار است شب بیداری کنید، جوز هندی بخورید تا در امتحان موفق باشید.

خواص جوز هندی در بهبود سیستم تنفسی

در پاراگراف‌های قبل، خواص جوز هندی در کاهش حملات اسم را با هم مرور کردیم حال جالب است بدانید حتی اگر شما دچار حمله اسم نشده باشید دوباره می‌توانید از جوز هندی به عنوان بهبود دهنده سیستم تنفسی خود استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که هر کس می‌تواند داشته باشد، بوی بد دهان است.

بوی بدن دهان به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله وجود عفونت در حفره‌های تنفسی که مصرف جوز هندی می‌تواند آن را کاهش دهد. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد جوز هندی دردهای دندان و لثه را نیز تسکین می‌دهد. لذا اگر قصد دارید دهان شویه طبیعی مصرف کنید، از دم کرده جوز هندی می‌توانید استفاده کنید.

یکی دیگر از خواص جوز هندی در این است که بیماری ریوی را می‌تواند به مقدار زیادی بهبود ببخشد. روغن جوز هندی به واسطه داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی نقش مهمی در دفع سموم و همچنین عوامل التهابی ریوی دارد.

خواص جوز هندی در کاهش درد قاعدگی

یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین دردهایی که دختران و زنان غالباً تا دوران یائسگی دچار آن می‌شوند، درد قاعدگی است. علاوه بر درد، قاعدگی‌های نامنظم هم می‌تواند یکی دیگر از مشکلات رایج در میان دختران و زن‌ها باشد. زمانی که احساس می‌کنید دچار درد قاعدگی شدید یا عموماً دردهای قاعدگی سختی دارید، می‌توانید از جوز هندی به عنوان یک کاهش دهنده درد استفاده کنید.

جوز هندی باعث می‌شود که سطح هورمونی شما به سطح عادی خود نزدیک‌تر شود و به این ترتیب شما از قاعدگی‌های نامنظم هم به مقدار زیادی دور خواهید شد. خواص جوز هندی در کنترل تغییرات هورمونی می‌تواند باعث خوش خلقی بیشتر شما در طول قاعدگی نیز باشد.

عوارض جانبی جوز هندی

در مورد خواص جوز هندی به اندازه کافی بیان کردیم حال باید در مورد عوارض جانبی آن بدانید. ترکیباتی در جوز هندی با عنوان میریستین و صفرل وجود دارد که می‌توانند باعث بروز آلرژی شوند. در صورتی که افراد به این دو ماده آلرژی داشته باشند مصرف جوز هندی می‌تواند باعث بروز توهم و همچنین احساس خوشی شود. به همین دلیل بهتر است که جوز هندی در مقادیر کم و با احتیاط مصرف شود.

همچنین گزارش شده است که مصرف جوز هندی در برخی موارد موجب افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، بی‌نظمی در ادرار، استفراغ و همچنین افزایش تحریک پذیری افراد می‌شود. لطفاً قبل از اینکه سر خود جوز هندی را در کنار داروهای خود مصرف کنید از پزشک در مورد تداخل دارویی با جوز هندی سؤال کنید.

در دوران بارداری توصیه شده است که هیچ ماده غذایی غیرعادی به غذای مادر اضافه نشود. جوز هندی هم یکی از همین مواد غذایی است که اضافه شدن آن به غذای مادر نیاز به مشاوره با پزشک دارد. در مواردی گزارش شده است که مصرف جوز هندی باعث سقط جنین و همچنین نقص در نوزاد شده است. همچنین مصرف زیاد جوز در دوران بارداری می‌تواند سلامت نوزاد را به خطر بیندازد.

  • ۹۹/۰۱/۱۸
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی