آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

۶۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گلابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین از جمله ویتامین B و C است. علاوه بر وجود ویتامین، آنتی اکسیدان و فیبر کافی موجود در گلابی باعث می‌شود که این میوه دارای خواص مفید برای سلامتی باشد. همچنین گلابی دارای آب فراوان، به عنوان میوه تابستانی، باعث خنکی و شادابی به‌ویژه در کودکان می‌گردد. گلابی نیز به مانند سایر میوه‌ها تا حدودی می‌تواند به صورت فصلی برخی از مشکلات رایج برای سلامتی را رفع کند.

برای دریافت خواص گلابی می‌بایست آن را به صورت خام یا آب میوه میل کنید. توصیه شده است که پوست میوه را به همراه آن بخورید چرا که مقادیر زیادی فیبر در پوست گلابی وجود دارد و بیرون انداختن پوست میوه از ارزش غذایی آن کم می‌کند. در ادامه به بررسی خواص گلابی برای سلامتی، پوست و مو خواهیم پرداخت.

خواص گلابی در دوران بارداری

در مورد خواص گلابی باید این مورد را اضافه کرد که مصرف گلابی برای مادران باردار می‌تواند باعث افزایش سلامتی و همچنین فواید دیگری برای نوزادان شود. مهم‌ترین عامل که خواص گلابی را برای مادران باردار با اهمیت کرده است، وجود فولیک اسید در گلابی است. اسید فولیک برای مادر و همچنین نوزاد به یک اندازه مهم و لازم است. اگر مادر اسید فولیک کافی نداشته باشد دچار کم خونی خواهد شد و جنین ممکن است با مشکلات سلامتی متولد شود.

بر همین اساس توصیه شده است در صورتی که مادر مشکلات سلامتی و سابقه آلرژی به گلابی نداشته باشد، از خواص گلابی نباید غافل شد. در کنار اسید فولیک، ویتامین‌های مختلف و همچنین آنتی اکسیدان هایی که در گلابی وجود دارند به نوزاد و مادر برای رسیدن به سلامت کامل کمک خواهند کرد. 

خواص گلابی

 

مبارزه با سرطان

فیبر موجود در گلابی خواص دیگری از جمله ضد سرطانی بودن را در آن به وجود می‌آورد. بر اساس گزارش‌ها خوردن یک گلابی در روز می‌تواند از بروز سرطان سینه در زنان بالای ۴۰ سال جلوگیری کند. این خواص گلابی برای تمام افراد موثر است و به همین دلیل باید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. 

خواص گلابی در بهبود تنفس

فصل گرم که شروع می‌شود اکثر کودکان و بزرگ‌سالان دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان مشکل تنفسی و تنگی نفس، استفاده کردن از گلابی است. بنابراین اگر در تابستان گلابی داشتید، از خوردن آن غافل نشوید چرا که یکی از مهم‌ترین خواص گلابی، درمان تنگی نفس است.

همچنین در برخی از موارد مشکلات تنفسی شما وابسته به مشکلاتی است که در گلوی شما خانه دارند. خوشبختانه یکی دیگر از خواص گلابی این است که به میزان زیادی می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. برای اینکه از این خواص گلابی بتوانید استفاده کنید، توصیه شده است که آب گلابی را به صورت منظم در طول روزهای گرم تابستان میل کنید.

خواص گلابی در جلوگیری از یبوست

به صورت مختصر در قسمت خواص گلابی برای بهبود هضم غذا اشاره کردیم که این میوه می‌تواند بدن شما را از خطر یبوست نجات دهد. اما لازم است بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم. خواص گلابی برای درمان یبوست از وجود ویتامین‌های مختلف و همچنین فیبر غنی شده در آن دارد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ویتامین ث موجود در گلابی باعث بهبود عملکرد روده‌ها، جلوگیری از التهاب و در نهایت افزایش سرعت دفع شود.

در کنار درمان یبوست با خواص گلابی مشاهده خواهید کرد که جذب مواد مغذی از ترکیب‌های غذایی مختلف در کنار مصرف گلابی افزایش پیدا خواهد کرد تا شما سالم‌تر زندگی کنید.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

دوستداران شکلات با خواندن ادامه این مطلب جشن شادی خواهند گرفت چرا که باید بدانند خوردن شکلات تلخ علاوه بر اینکه هیچ مضرات ندارد باعث افزایش سلامتی بدن بدون چاقی می‌شود. این خاصیت معجزه‌آسای شکلات تلخ به‌واسطه وجود مواد مغذی در آن است؛ اما اگر شکلات تلخ، با مواد دیگر ترکیب شود تضمینی برای سلامتی صد در صد آن وجود ندارد. متخصصان تغذیه پیشنهاد داده‌اند که شکلات‌هایی با درصد شکلات ۷۰ تا ۸۰، کاملاً مفید و ضروری برای بدن هستند. از این رو شما می‌توانید تا حد مجاز ۲۰ تا ۳۰ درصد مواد افزودنی به شکلات در نظر بگیرید تا طعم شکلات تلخ ان چنان اذیتتان نکند.

روی صحبت ما با شکلات تلخ است. دسرهای شکلاتی، مواد غذایی شکلاتی شیرین و دیگر ترکیبات فراوری شده شکلاتی هیچ تضمینی برای خواص سلامتی آن‌ها وجود ندارد و در بسیاری از موارد مصرف مداوم این محصولات باعث چاقی در شما خواهد شد. با این وجود استثناهایی به‌مانند مصرف کاکائو و شکلات تلخ به‌صورت هم‌زمان وجود دارد که باعث افزایش سلامت روانی در افراد می‌شود. در ادامه به خواص شکلات تلخ اشاره خواهیم کرد.

خواص شکلات تلخ

 

خواص شکلات تلخ در مراقبت از آسیب فرابنفش

امواج ماورا بنفش یکی از خطرناک‌ترین امواج خورشیدی است که می‌تواند به مرور زمان باعث شود پوست شما دچار لک و همچنین علائم پیری زودرس شود. شما می‌توانید این علائم را با استفاده از مصرف کردن کرم‌های ضد آفتاب کاهش دهید اما تا چه میزان کرم آفتاب برای شما می‌تواند مؤثر باشد؟ مسلماً مقدار اندک. از این رو شما می‌توانید در کنار کرم ضد آفتاب از خواص شکلات تلخ هم استفاده کنید. چطور این امکان وجود دارد؟

خواص شکلات تلخ به عنوان ضد آفتاب نشئت گرفته از میزان انتی اکسیدان های فراوان موجود در آن است. انتی اکسیدان های شکلات تلخ توسط بدن شما جذب شده و در ارگان‌های مختلف از جمله پوست شروع به کار می‌کنند. یکی از همین ارگان‌ها پوست شما است.

رادیکال‌های آزاد ناشی از تابش امواج فرابنفش روی پوست مشکلاتی که اشاره کردیم را به وجود می‌آورند. تنها راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد، بهره‌مندی از مواد انتی اکسیدانی موجود در شکلات تلخ است. از این رو است شما می‌توانید از خواص شکلات تلخ به عنوان یک ضد آفتاب استفاده کنید.

سعی کنید به جای مصرف کردن شکلات شیری و شیرین از خواص شکلات تلخ بهره ببرید و در کنار لذتی که از خوردن آن می‌برید، نگران پوست خود نیز نباشید.

گردش خون کارآمد

یکی از خواص شکلات تلخ این است که حاوی مواد معدنی و مغذی است که می‌تواند گردش خون انسان را تسریع و بهبود ببخشد. متخصصان تغذیه اعلام کرده‌اند که خوردن مداوم و زیاد شکلات تلخ، می‌تواند رگ‌های خونی را تقویت و گردش خون را در بدن تسریع کند. همچنین شکلات تلخ، میزان ترشح بزاق را به عنوان عاملی برای کنترل فشارخون بدن افزایش می‌دهد.

تحقیقات دیگری نشان داده است که خوردن شکلات تلخ، باعث از بین رفتن کلسترول‌های مضر در بدن می‌شود و به‌واسطه آن کلسترول مفید افزایش می‌باید. افزایش کلسترول مفید در بدن باعث کاهش فشارخون و فشار وارد شده بر رگ‌ها می‌گردد؛ اما اگر شما دارای دیابت هستید، قبل از خوردن زیاد شکلات تلخ می‌بایست با پزشک خود مشورت کنید.

خواص شکلات تلخ در کاهش ریزش مو

یکی از دلایل ریزش مو می‌تواند کاهش جریان خون در ریشه‌های مو باشد. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق ناگوار باید بتوانید جریان خون در ریشه موهایتان را زیاد کنید. خواص شکلات تلخ در این است که می‌تواند گردش ریشه‌های مو را افزایش دهد و از این رو ریزش مو را کاهش دهد.

علاوه بر بهبود جریان خون توسط خواص شکلات تلخ، تأمین مواد مغذی ریشه مو نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شکلات تلخ برای کاهش ریزش مو است. لذا اگر احساس کردید مدتی است که ریزش مو پیدا کردید، سعی کنید از شکلات تلخ بیشتر استفاده کنید.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

یکی از بلندترین درختان روی کره زمین می‌تواند درخت جوز هندی باشد که ارتفاع آن می‌تواند تا هفتاد پا هم برسد. جوز هندی به عنوان دانه از میوه درخت جوز هندی حاصل می‌شود. میوه جوز هندی شامل گل جوز هندی و همچنین قسمت گوشتی است. در گذشته مردم بر این اعتقاد بودند که می‌توانند با استفاده از دانه جوز هندی به درمان طاعون موفق شوند به همین دلیل بود که در دوران الیزابت خواص جوز هندی از شهرت بسیار زیادی برخوردار بود.

درخت جوز هندی در مناطق گرمسیری کشت و برداشت می‌شود و مهم‌ترین منطقه روی کره زمین که جوز هندی در آن کشت می‌شود، اندونزی است. البته شما به سختی می‌توانید جوز هندی را به صورت دانه تهیه کنید و عمدتاً جوز هندی به صورت ادویه وجود دارد.

طعم گرم و همچنین مغذی بودن جوز هندی است که باعث شده این ادویه در بیشتر دسرها و همچنین پیش‌غذاها استفاده شود. همچنین یکی از نوشیدنی‌های پرخاصیت که در قسمت‌های مختلف دنیا توسط مردم آماده و خورده می‌شود، دم نوش جوز هندی است.

خوشبختانه امروز ما علاوه بر خواص جوز هندی به تهیه نوشیدنی آن هم خواهیم پرداخت. اما قبل از همه این مباحث لازم است که در مورد ارزش غذایی جوز هندی با یکدیگر بحث کنیم.

خواص جوز هندی

 

افزایش هوشیاری و ادراک با خواص جوز هندی

هوشیاری شما به عوامل مختلفی وابسته است که مهم‌ترین آن می‌تواند آمادگی مغز و همچنین دریافت اکسیژن کافی باشد. همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل در مورد این موضوع مطالعه کردید، یکی از خواص جوز هندی این است که باعث می‌شود حجم خون پمپاژ شده به اندام‌ها افزایش پیدا کند. این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل بهبود ادراک و هوشیاری با مصرف جوز هندی است.

عامل دیگر که می‌تواند عملکرد مغز شما را بهبود ببخشد، خاصیت جوز هندی در بهبود خواب شبانه است. زمانی که شما خواب کافی داشته باشید مسلماً روز بعد مغز شاداب و آماده‌تری خواهید داشت.

همچنین مطالعاتی انجام شده است که در آن نشان می‌دهد خوردن روغن جوز هندی می‌تواند در درمان افسردگی مؤثر باشد. در تمدن‌های گذشته جوز هندی یکی از گران‌قیمت‌ترین داروهای موجود محسوب می‌شد اما مردم تلاش داشتند حتماً از این عصاره گیاهی برای افزایش ادراک و هوشیاری خود استفاده کنند.

باور بر این است که مصرف جوز هندی تمرکز و همچنین بازدهی مطالعه در افراد را افزایش می‌دهد. پس یک هفته مانده به شب امتحان زمانی که قرار است شب بیداری کنید، جوز هندی بخورید تا در امتحان موفق باشید.

خواص جوز هندی در بهبود سیستم تنفسی

در پاراگراف‌های قبل، خواص جوز هندی در کاهش حملات اسم را با هم مرور کردیم حال جالب است بدانید حتی اگر شما دچار حمله اسم نشده باشید دوباره می‌توانید از جوز هندی به عنوان بهبود دهنده سیستم تنفسی خود استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که هر کس می‌تواند داشته باشد، بوی بد دهان است.

بوی بدن دهان به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله وجود عفونت در حفره‌های تنفسی که مصرف جوز هندی می‌تواند آن را کاهش دهد. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد جوز هندی دردهای دندان و لثه را نیز تسکین می‌دهد. لذا اگر قصد دارید دهان شویه طبیعی مصرف کنید، از دم کرده جوز هندی می‌توانید استفاده کنید.

یکی دیگر از خواص جوز هندی در این است که بیماری ریوی را می‌تواند به مقدار زیادی بهبود ببخشد. روغن جوز هندی به واسطه داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی نقش مهمی در دفع سموم و همچنین عوامل التهابی ریوی دارد.

خواص جوز هندی در کاهش درد قاعدگی

یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین دردهایی که دختران و زنان غالباً تا دوران یائسگی دچار آن می‌شوند، درد قاعدگی است. علاوه بر درد، قاعدگی‌های نامنظم هم می‌تواند یکی دیگر از مشکلات رایج در میان دختران و زن‌ها باشد. زمانی که احساس می‌کنید دچار درد قاعدگی شدید یا عموماً دردهای قاعدگی سختی دارید، می‌توانید از جوز هندی به عنوان یک کاهش دهنده درد استفاده کنید.

جوز هندی باعث می‌شود که سطح هورمونی شما به سطح عادی خود نزدیک‌تر شود و به این ترتیب شما از قاعدگی‌های نامنظم هم به مقدار زیادی دور خواهید شد. خواص جوز هندی در کنترل تغییرات هورمونی می‌تواند باعث خوش خلقی بیشتر شما در طول قاعدگی نیز باشد.

عوارض جانبی جوز هندی

در مورد خواص جوز هندی به اندازه کافی بیان کردیم حال باید در مورد عوارض جانبی آن بدانید. ترکیباتی در جوز هندی با عنوان میریستین و صفرل وجود دارد که می‌توانند باعث بروز آلرژی شوند. در صورتی که افراد به این دو ماده آلرژی داشته باشند مصرف جوز هندی می‌تواند باعث بروز توهم و همچنین احساس خوشی شود. به همین دلیل بهتر است که جوز هندی در مقادیر کم و با احتیاط مصرف شود.

همچنین گزارش شده است که مصرف جوز هندی در برخی موارد موجب افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، بی‌نظمی در ادرار، استفراغ و همچنین افزایش تحریک پذیری افراد می‌شود. لطفاً قبل از اینکه سر خود جوز هندی را در کنار داروهای خود مصرف کنید از پزشک در مورد تداخل دارویی با جوز هندی سؤال کنید.

در دوران بارداری توصیه شده است که هیچ ماده غذایی غیرعادی به غذای مادر اضافه نشود. جوز هندی هم یکی از همین مواد غذایی است که اضافه شدن آن به غذای مادر نیاز به مشاوره با پزشک دارد. در مواردی گزارش شده است که مصرف جوز هندی باعث سقط جنین و همچنین نقص در نوزاد شده است. همچنین مصرف زیاد جوز در دوران بارداری می‌تواند سلامت نوزاد را به خطر بیندازد.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

عناب درختچه‌ای با اندازه متوسط است که در نهایت ارتفاع آن می‌تواند تا ۱۰ متر رشد کند. عموماً عناب در مناطی گرمسیری رشد کرده و دارای برگ‌های کوچک سبز رنگ است. میوه عناب نارس به صورت سبز رنگ است که با نزدیک شدن به محصول رسیده، رنگ قرمز به خود می‌گیرد و پوست میوه شروع به چروک شدن می‌کند.

عناب را در ایران با عنوان «خرمای قرمز» و همچنین «خرمای چینی» می‌شناسند. بزرگ‌ترین تولید کننده عناب در ایران، خراسان جنوبی است. گفته می‌شود که خواستگاه اصلی این درخت در حوضه آسیای جنوبی مابین لبنان بوده باشد اما تعداد زیادی از انواع اولیه این درخت در هندوستان و چین نیز کشف شده است.

در استان خراسان جنوبی شما می‌توانید درختان عناب با قدمت چند صد ساله را مشاهده کنید که کهن‌ترین آن‌ها ۴۰۰ ساله است. عناب را می‌توان به صورت خشک شده، آب نبات مانند و همچنین میوه رسیده میل کرد. بیشترین نوع مصرف عناب در ایران به صورت خشک شده است اما در بیشتر نقاط دنیا عناب به صورت کمپوت و شربت نیز مصرف می‌شود.

خواص عناب

 

خواص عناب در بهبود خواب

عناب و هسته عناب دارای خاصیت بی‌شماری است که مهم‌ترین آن می‌تواند بهبود سیکل خواب در افراد بی خواب و همچنین کسانی که از استراحت کافی برخوردار نیستند، باشد. شما می‌توانید از عصاره هسته میوه عناب به عنوان یک بهبود دهنده خواب طبیعی استفاده کنید. خواص موجود در هسته عناب به واسطه ارگانیک بودن هیچ ضرر خاصی برای شما نخواهد داشت و با میل کردن آن به صورت دم کرده یا ترکیب شده با پودرهای دیگر خواب راحت و آسوده‌ای تجربه خواهید کرد.

یکی از بهترین شیوه‌های مصرف هسته عناب و استفاده از خواص عناب این است که آن را به صورت جوشانده درون یک قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید که عناب با بخار آب و همچنین آب گرم دم بکشد. حال محلول را از صافی عبور دهید و دم کرده را هر چند روز یک بار میل کنید.

فواید عناب در کاهش وزن

اگر می‌خواهید در پاییز وزن کم کنید نیاز است که از مواد غذایی با کالری کم با خاصیت چربی سوزی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین میوه‌های توصیه شده در فصل پاییز که به لاغری شما کمک فراوانی می‌کند، عناب است. خواص عناب باعث شده است که این میوه در رژیم غذایی اکثر دوستانی که دست به کاهش وزن می‌زنند وجود داشته باشد.

عناب با دارا بودن کالری کم، سطح پروتئین و فیبر بالا نه تنها کالری مضاعف به بدن شما وارد نمی‌کند بلکه با ایجاد کردن حس سیری بیشتر بعد از وعده‌های غذایی باعث می‌شود که شما دیر به دیر غذا بخورید. به این ترتیب است که می‌توانید در وزن کم کردن روی عناب حساب ویژه باز کنید. اگر در طول سال نیاز به خوردن عناب دارید، آن را به صورت خشک شده در مقادیر کم باید مصرف کنید. 

خواص عناب در تقویت دستگاه ایمنی

سیستم ایمنی بدن تشکیل شده از گلبول‌های سفید به همراه آنزیم‌ها و ویتامین‌ها با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. زمانی که شما عناب میل می‌کنید، مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن تأمین می‌شود. مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بهبود سیستم ایمنی ویتامین ث، ویتامین آ و همچنین برخی از اسیدهای ارگانیک است.

همگی ترکیبات یاد شده دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم هستند به این معنی که با رادیکال‌های آزاد موجود در خون شما وارد واکنش می‌شوند و غلظت آن‌ها را کاهش می‌دهند. مهم‌ترین عارضه‌ای که در اثر ازدیاد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند بروز دهد، سرطان در اندام‌های مختلف است.

ویتامین ث با جذب شدن در گلبول‌های قرمز بر سرعت عملکرد آن‌ها و همچنین افزایش قدرت خط اول مبارزه با عوامل بیماری تأثیر می‌گذارد. 

فواید عناب در کاهش استرس

همان‌طور که در مورد طب چینی گفتیم، از عناب به عنوان کاهش دهنده استرس و همچنین اضطراب استفاده می‌کردند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره روغن عناب یا مصرف میوه عناب می‌تواند بر روی سطح هورمون‌های مختلف در بدن اثر بگذارد و باعث شود که سراسر ذهن و بدن در آرامش لازم فرو روند.

همچنین گفته می‌شود که مصرف کردن عناب خشک شده هم می‌تواند باعث شود که استرس‌های همیشگی و همچنین تنش‌های ناشی از مشکلات محیطی روی انسان به حداقل برسد. به این ترتیب می‌توان گفت که یکی از خواص عناب که این روزها نیاز زیادی هم به آن داریم التیام بخشیدن به اعصاب و سیستم عصبی است.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

آناناس را می‌توان به عنوان دارنده بیشترین سهم از مصرف میوه‌های گرمسیری در جهان دانست. آناناس را معمولاً به صورت خام می‌توان خورد ولی اغلب مردم ترجیح می‌دهند آب آناناس یا کمپوت آن را میل کنند. مسلماً خوردن آناناس تازه دارای خواص بسیار بهتری نسبت به کمپوت شده آن است. گرفتن پوست میوه برای برخی از افراد و مصرف‌کنندگان کار سختی است که در نهایت منجر به مصرف آماده یا کمپوتی آن می‌شود. میوه آناناس ممکن است کمی شور به نظر برسد.

آناناس یکی از میوه‌های مهم در افزایش سلامتی بدن و کمک به بهبود سیستم ایمنی آن است تا شما در برابر حملات ویروس‌های مختلف که باعث بیماری می‌شوند در امان باشید. به غیر از این مورد، آناناس در کاهش وزن و ادامه رژیم نیز می‌تواند همراه خوبی باشد. سرفه‌های مزمن از دیگر مواردی است که آناناس با تحریک عضلات ریه و مجاری تنفسی از شدت آن می‌کاهد.

آناناس دارای مزایای سلامتی زیادی است که موجب می‌شود بیشتر پزشکان به عنوان مکمل دارویی از آن استفاده کنند. آناناس منبع سرشار از بروملین ماده‌ای که جلوگیری کننده از سرطان، کاهش‌دهنده التهاب اندام‌ها و کمک کننده به هضم است. کافی است که آناناس را به همراه غذا میل کنید تا نیازی به هیچ شربت معده و قرص دیگر برای هضم آسان‌تر نداشته باشید. در ادامه به خواص آناناس اشاره خواهیم کرد.

خواص آناناس

 

خواص آناناس در رفع جوش صورت

برای اینکه بتوانید از دست جوش های صورت خود خلاص شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خواص آناناس استفاده کنید. این میوه استوایی دارای مقدار زیادی ویتامین ث و همچنین ویتامین ای است. این دو عامل همانند دو آنتی اکسیدان قوی پوست شما را در برابر بروز و همچنین افزایش جوش های صورت جلوگیری می‌کنید.

علاوه بر دو مورد گفته شده از ویتامین‌ها، بروملین ترکیبی است که به خواص آناناس در رفع جوش های پوستی و همچنین بهبود جای جوش روی صورت کمک زیادی می‌کند. به این ترتیب شما قادر خواهید بود از خواص آناناس به عنوان بهبود دهنده جوش صورت و همچنین بهبود دهنده جای جوش استفاده کنید.

 

منبع مناسب کربوهیدرات

آناناس دارای سه نوع کربوهیدرات در خود است که عبارتنداز از گلوکز، فروکتوز و ساکاروز. وجود کربوهیدرات کافی در بدن لازم و ضروری است و باعث چاق کنندگی در شما نمی‌شود. از این رو خوردن یک لیوان آب آناناس، حاوی حدود ۲۱٫۷ گرم از ترکیبات کربوهیدراتی است که به آن‌ها اشاره شد. این عدد نشان می‌دهد که شما میزان کربوهیدرات مورد نیاز بدن خود را می‌توانید با خوردن آناناس در کنار سایر مزایای آن تأمین کنید و نیازی به دیگر مواد کربوهیدراتی نداشته باشید.

بهبود سیستم ایمنی

یکی از خواص آناناس این است که دارای بروملین، ترکیب مهم برای افزایش سلامت بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های شایع و سرماخوردگی‌های رایج است. شما می‌توانید با افزایش میزان مصرف آناناس خود در کنار سایر مواد غذایی مطمئن باشید که با مراقبت‌های لازم به احتمال کمتری مریض خواهید شد. آناناس را به عنوان ترکیب شده در آب میوه‌ها یا برش خورده در کنار مواد غذایی روزانه خود میل کنید. شما با داشتن طعم فوق‌العاده این میوه دیگر به سرماخوردگی فکر نخواهید کرد. سیستم ایمنی قوی‌تر به معنی آسیب کمتر به اندام‌های داخلی و کاهش التهاب در آن‌ها است. این عوارض مهم‌ترین تأثیر بیماری روی بدن انسان است.

بهبود بعد از بیماری

بعد از بیماری بدن انسان توانایی‌های لازم برای بازیابی خود را معمولاً از دست می‌دهد و مدت زمان زیادی لازم است دوباره بتواند خود را احیا کند. ضعیف شدن بدن به معنی کاهش رشد سلولی از جمله گلبول‌های سفید است که خطر دوباره بیماری را افزایش می‌دهد. وجود مقادیر کافی از بروملین در آناناس باعث می‌شود توانایی بدن در بازسازی سلولی و جایگزین کردن بافت‌های از دست رفته افزایش یابد. تحقیقات نشان داده که خوردن آناناس به عنوان بهبود دهنده عوارض ناشی از بعد بیماری کاملاً مفید و اثبات شده است.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

کیوی نامی است که مشترک میان پرنده و میوه است. پرنده‌ای که شباهت زیادی به خود میوه نیز دارد و زادگاه اصلی آن کشور نیوزلند است. موضوع صحبت امروز ما، میوه کیوی است. میوه‌ای که شاید در نگاه اول کاملاً عجیب و ناملموس به نظر برسد. به همین دلیل است که خوردن کیوی نسبت به دیگر میوه‌ها معمولاً درصد پایین‌تری از مصرف میوه در میان جوامع انسانی را تشکیل می‌دهد.

برخلاف ظاهر عجیب و محبوبیت کم این میوه دارای خواص سلامتی و درمانی فوق‌العاده‌ای است که شما نباید از آن غافل باشید. کیوی حاوی مواد مغذی و فیتوشیمیایی است که برای بهبود سلامتی و افزایش ایمنی بدن کاملاً ضروری هستند. امیدواریم که در پایان این مقاله، بیش از پیش علاقه‌مند به مصرف کیوی شده باشید و این میوه را کنارغذا یا به عنوان بخشی از سالاد میل کنید. در ادامه به خواص کیوی اشاره خواهیم کرد.

خواص کیوی

 

خواص کیوی برای خواب بهتر

خواب انسان به میزان زیادی تابعی از آرامش او است. هورمون سروتونین در بدن شما به عنوان بهبود دهنده خلق و خوی شناخته می‌شود. کیوی به واسطه داشتن مواد مغذی و سروتونین موجب بهبود خلق و خوی شما و در نتیجه آرامش و خواب بهتر می‌گردد. لذا کیوی را به عنوان دسر و پیش‌غذا به هنگام ناهار و شام بخورید تا خواب راحت و آسوده‌ای به هنگام عصر و شب داشته باشید. داشتن خواب کافی و راحت موجب بهبود عملکرد روزانه افراد نیز می‌شود.

خواص کیوی برای کنترل فشارخون

فشار خون را می‌توان حاصل نسبت عناصر مختلف از جمله سدیم و پتاسیم در بدن دانست. اگر در بدن شما تعادل ما بین این عناصر به هم ریخته شود، موجب بروز فشارخون می‌شود که در نتیجه آن مشکلات دیگر به مانند حملات قلبی و سکته‌ها به وجود می‌آید؛ اما کیوی میوه‌ای است که میزان زیادی پتاسیم در خود دارد و به عنوان عاملی برای ایجاد تعادل در برابر سدیم خون عمل می‌کند. از رو است که کیوی را میوه‌ای مناسب برای افرادی که فشارخون دارند می‌دانند. علاوه بر فشارخون، کیوی با دارا بودن پتاسیم در بهبود سلامتی قلب و عروق به واسطه قدرت تنظیم انقباضات قلبی مؤثر است. 

تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص کیوی این است که دارای ویتامین C است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در هر ۱۰۰ گرم از کیوی، بیش از ۱۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما برای دریافت ویتامین C وجود دارد. در حالی که خوردن ویتامین‌ها به صورت زیاد برای بدن می‌تواند مضر باشد ویتامین C در صورت مصرف بیش از حد نیز برای بدن مضر نبوده و از طریق ادرار دفع می‌شود. از طرف دیگر خوردن ویتامین C موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به این ترتیب زمانی که احساس کردید دوستان و اطرافیان شما به شدت مریض شده‌اند کافی است چند عدد کیوی بخورید و سیستم ایمنی بدن خود را در برابر انواع ویروس‌ها مقاوم‌تر سازید. کیوی همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این خاصیت به عنوان مهم‌ترین عامل برای مبارزه با سرطان شناخته شده است. قسمتی از ویتامین‌ها در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و سلامت سلولی را تأمین می‌کنند. 

خواص کیوی برای دیابتی‌ها

بیماران دیابتی نیز می‌بایست در طول روز غذاهای حاوی کربوهیدرات میل کنند تا بدن آن‌ها انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را به دست آورد. این افراد در انتخاب مواد غذایی باید دقت لازم را داشته باشند. از جمله میوه‌هایی که افراد دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند کیوی است.

یکی از خواص کیوی این است که دارای شاخص گلایسمیک پایینی است. این شاخص نشان می‌دهد که سرعت جذب قند در بدن به چه صورت است. علاوه بر این، کیوی فیبر کافی در خود دارد. وجود این دو عامل در کنار هم جذب قند را در روده‌ها به شدت کاهش می‌دهد و افراد دیابتی را در کنترل قند خون یاری می‌دهد. این افراد معمولاً میزان ترشح انسولین کمتری دارند که با کاهش سرعت جذب قند می‌توان این کمبود را جبران کرد؛ بنابراین افراد دیابتی در کنارغذاهای قندی با خوردن کیوی، کمک شایانی به میزان انسولین بدن خود می‌کنند.

کاهش یبوست

بیشتر مردم مشکلی در حرکت روده‌ها و هضم غذا ندارند اما تعداد قابل توجهی از مردم، دچار یبوست‌های مزمن و مشکلات هضم غذا هستند. این افراد معمولاً در رژیم غذایی خود فیبر کافی یا مصرف آب لازم را ندارند. از این رو حرکت نامناسب غذا در طول روده موجب بروز بیماری یبوست می‌شود.

مهم‌ترین و کارآمدترین عامل برای درمان یبوست، استفاده از فیبرهای نامحلول است. یکی از خواص کیوی این است که سرشار از فیبر نامحلول است. از این رو شما اگر دچار یبوست هستید کافی است که به همراه غذای خود، چند تکه کیوی میل کنید تا غذا در روده‌های شما به واسطه آب کافی و فیبر نامحلول کافی به آسانی جابجا و در نهایت دفع شود.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

گیاه آفتابگردان و مزارع آن همیشه جلوه‌ای از زیبایی و طراوت است و به خودی خود می‌تواند باعث شادابی انسان شود اما آنچه که اثرات آن را بر روی زندگی انسان‌ها بیش از یک مزرعه گل می‌کند، استفاده از دانه‌های آن به عنوان تخمه آفتابگردان است. آفتابگردان گیاهی عاشق آفتاب و بومی امریکای جنوبی است.

بیش از ۵۰ نوع آفتابگردان در سراسر دنیا وجود دارد. آفتابگردان به واسطه داشتن دانه‌های پر از خاصیت در میان ده گیاه مفید و سرشار از منابع مغذی برای انسان قرار می‌گیرد. تخمه آفتابگردان دارای منابع غذایی به مانند مس، سلنیوم، ویتامین E و روغن‌های ضروری و مفید برای بدن است. دانه‌های آفتابگردان را به صورت خام می‌توان خورد اما مزه آن به همراه نمک و رست شدن روی آتش می‌تواند بهتر باشد.

در مورد مزه دار کردن تخمه آفتابگردان باید این نکته را در نظر داشت که میزان نمک و روغن استفاده شده در فرایند مزه دار کردن ممکن است از خاصیت غذایی تخمه آفتابگردان بکاهد و باعث مشکلاتی به مانند افزایش خون شود؛ بنابراین اگر دوست دارید از تخمه آفتابگردان بیشترین استفاده غذایی را بکنید، آن را به صورت خام میل کنید.

خواص تخمه آفتابگردان

 

بهبود سطح کلسترول

دانه‌های آفتابگردان به مانند سایر دانه‌ها و آجیل دارای مقادیر زیادی روغن و چربی است. دانه آفتابگردان انواع روغن‌های تک زنجیری و چند زنجیری اشباع شده را در خود دارد. بدن انسان در خود دو نوع کلسترول ذخیره می‌کند که تعادل مابین آن‌ها کاملاً ضروری است. خوردن تخمه آفتابگردان باعث می‌شود میزان کلسترول مفید خون افزایش و از سوی دیگر برای ایجاد تعادل کلسترول مضر کاهش پیدا می‌کند. فیبر موجود در تخمه آفتابگردان باعث دفع اسید صفرا اضافی در بدن از طریق مدفوع می‌شود. کلسترول از مواد لازم برای تولید صفرا است که با دفع بیشتر میزان مصرف آن و سوختن چربی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

خواص تخمه آفتابگردان در تأمین منیزیم بدن

منیزیم به عنوان یک ماده مغذی در مقاله‌های ما بارها و بارها تکرار می‌شود و در مقاله کنونی مربوط به خواص تخمه آفتابگردان نیز به تعداد متعددی آن را مشاهده خواهید کرد. کمبود این ماده مغذی باعث خواهد شد تا مشکلات بزرگی همانند امراض مربوط به سیستم قلبی عروقی، عصبی و همچنین ایمنی در بدن انسان رخ دهد. از این رو پیشگیری کردن از کاهش منیزیم با مصرف کردن مواد مغذی لازم و ضروری است. در این مورد خواص تخمه آفتابگردان باز هم یک راهکار مناسب و اساسی است.

گفته شده است که خواص تخمه آفتابگردان به مدت زیادی توسط اطبا سنتی برای درمان مشکلات سلامتی نظیر پوکی استخوان و همچنین امراض تنفسی تجویز می شده است. اگر بتوانید یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان بخورید، در این صورت یک چهارم نیاز روزانه خود به منیزیم را تأمین کرده‌اید و دیگر نگران کمبود منیزیم نخواهید بود.

موجود منیزیم کافی به دلیل آگاهی از خواص تخمه آفتابگردان در کنار مصرف دیگر مواد غذایی دارای منیزیم باعث خواهد شد تا خیال شما به مقدار زیادی از بابت بروز بیماری‌های مربوط به کاهش منیزیم خون آسوده شود.

خواص تخمه آفتابگردان در بهبود سیستم گوارش

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد مغذی که باعث می‌شود سیستم گوارش شما به مانند ساعت کار کند و شما از مشکلات گوارشی در امان باشید، وجود فیبر کافی در مواد غذایی مصرفی است. فیبرها به دو دسته تقسیم می‌شوند و مواد غذایی که دارای هر دو نوع فیبر باشند در سطح بالاتری برای تأمین سلامتی سیستم گوارشی قرار می‌گیرند.

در اینجا لازم است که بیان کنیم یکی دیگر از خواص تخمه آفتابگردان در این است که به دلیل داشتن فیبر زیاد به صورت محلول و نامحلول به سیستم گوارشی شما در انجام فرایند جذب و دفع مواد غذایی کمک می‌کند. با خوردن فیبر کافی مشکلات زیادی همانند یبوست، بواسیر و دردهای شکمی برطرف خواهد شد و عاشق خواص تخمه آفتابگردان خواهید شد.

لذا اگر می‌خواهید سیستم گوارشی سالمی داشته باشید، خوردن فیبر کافی و همچنین خواص تخمه آفتابگردان را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

خواب و خیال آسوده

خلق و خوی ما، به مقدار زیادی وابسته به واکنش‌های درون مغزی و تعادل میان هورمون‌ها است. هورمون سراتونین از جمله هورمون‌های شادی‌بخش در بدن و مغز است. عملکرد این هورمون تحت تأثیر منیزیم هست. خوردن منیزیم کافی علاوه بر اینکه باعث افزایش سطح سراتونین بدن می‌شود، موجب بهتر شدت کیفیت انتقال دهنده‌های فی‌مابین عصب‌ها نیز می‌گردد. هورمون دیگر که به واسطه آن استرس در بدن ما شکل می‌گیرد، کورتیزول است. کاهش سطح کورتیزول در اثر مصرف تخمه آفتابگردان نیز از دیگر اثرات خوردن آن است. همچنین دانه‌های آفتابگردان پیش ماده تولید دوپامین در بدن را افزایش می‌دهند که موجب خواب راحت و خیال آسوده در انسان می‌گردد. بنابراین این خواص تخمه آفتابگردان را فراموش نکنید.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

تخمه کدو به عنوان یک فراورده جانبی حاصل از کدو تنبل محسوب می‌شود که بیشتر در میان خانواده‌های ایرانی در کنار دیگر تخمه‌ها از آن در آجیل استفاده می‌شود. جالب است بدانید که خواص تخمه کدو بسیار بیشتر از انواع تخمه‌ها است و اگر بتوانید آن را با تخمه آفتابگردان یا تخمه‌های نمکی جایگزین کنید، مسلماً فواید سلامتی بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

تخمه کدو را به صورت بو داده و همچنین خام مصرف می‌کنند. بو دادن تخمه کدو می‌تواند خواص تخمه کدو را تغییر دهد به همین دلیل ابتدا ما قصد داریم به شما در مورد ارزش غذایی تخمه کدو به صورت بو داده و همچنین خام توضیح دهیم و سپس شما خود خواهید توانست نتیجه‌گیری کنید که مصرف کردن تخمه کدو به چه صورتی برای شما مفیدتر است.

خواص تخمه کدو

 

خواص تخمه کدو در آنتی‌اکسیدان بودن

آنتی‌اکسیدان یکی از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی موجود در بدن است. متأسفانه بدن ما به خودی خود نمی‌تواند این ترکیب که بیشتر شامل انواع ویتامین‌ها است را تولید کند. لذا ما مجبور هستیم که آنتی‌اکسیدان بدن خود را با استفاده از مصرف مواد غذایی تأمین کنیم.

آنتی‌اکسیدان در بدن وظیفه دارد که واکنش‌های رادیکالی که موجب بروز نواقص سلولی و مشکلات بزرگ مانند سرطان می‌شوند را کنترل کند. از جمله خواص تخمه کدو دارا بودن مقدار زیادی ویتامین یا همان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است.

خواص تخمه کدو در آنتی‌اکسیدان بودن آن بیشتر به واسطه وجود ویتامین E است. علاوه بر این، تخمه کدو ترکیبات دیگری نظیر فنول، اتانول، روی و منگنز هم در خود دارد که می‌توانند واکنش‌های اکسیداتیو منجر به التهاب‌ها را کاهش دهند.

به این دلیل است که توصیه شده از تخمه کدو به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از خواص تخمه کدو به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، باید از خیر فراوری و نمکی کردن بگذرید.

خواص تخمه کدو در سلامت پروستات و مثانه

یکی از مهم‌ترین خواص تخمه کدو که نمی‌توان آن را انکار کرد، توانایی آن در کاهش علائم مربوط به افزایش حجم غده پروستات در مردان است. بروز این اختلال باعث می‌شود که مردان دچار تکرر ادرار و همچنین در برخی موارد بی‌اختیاری ادرار شوند.

مطالعات انجام شده روی تخمه کدو نشان داد که مصرف کردن آن می‌توان باعث کاهش علائم مربوط به هایپرپلازی خوش خیم پروستات در مردان شود. این مطالعه بر روی ۱۴ هزار مرد انجام شده است و می‌توان به آن اطمینان داشت. البته دوره استفاده از تخمه کدو یک ساله بوده است و شما نباید انتظار معجزه از تخمه کدو داشته باشید.

همچنین در تحقیقات دیگری بیان شد که مکمل‌های حاصل از تخمه کدو می‌توانند در درمان علائم سندروم مثانه بیش فعال مؤثر واقع شوند. استفاده کردن ۱۰ گرم از عصاره تخمه کدو در این مطالعه، نشان داد که عملکرد دستگاه ادراری افراد حاضر در این مطالعه چه مرد یا زن، با مصرف تخمه کدو بهبود یافته است.

شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردید که خواص تخمه کدو می‌تواند به این اندازه گسترده و وسیع باشد. اما این همه خواص تخمه کدو نبود و باز هم این دانه ریز، خواص بیشتری دارد.

آیا تخمه کدو خواص دیگری هم دارد؟

خواص تخمه کدو به این چند مورد ختم نمی‌شود و می‌توان خواص دیگر تخمه کدو را به صورت زیر لیست کرد:

  • بهبود حال روحی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت حافظه
  • کمک به بارداری سالم
  • افزایش یا کنترل متابولیسم بدن
  • خاصیت ضد میکروبی و انگلی
  • بهبود سطح دید
  • مرطوب کننده پوست
  • درمان جوش و علائم پیری

 

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

خواص روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یا یکی از معروف‌ترین ترکیبات طبیعی است که در بیشتر محصولات آرایشی وجود دارد. حتی شما محصولات آرایشی با خواص مشابه روغن کرچک را می‌توانید در قفسه مغازه‌ها پیدا کنید. روغن کرچک نیز به‌مانند دیگر روغن‌ها از اسیدهای چرب مؤثر تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ریسینولئیک و چند اسید چرب دیگر اشاره کرد. وجود این اسیدهای چرب باعث شده‌اند که خواص روغن کرچک برای سلامتی پوست و مو دو چندان شود.

علاوه بر خواص روغن کرچک در شادابی پوست و مو، اسید چرب ریسینولئیک به عنوان یک آنتی باکتری و ضد میکروب می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌های پوستی همانند پسوریازیس و آکنه نیز کاربرد داشته باشد. گذشتگان ما به خواص روغن کرچک آگاهی کامل داشتند و از آن به جز درمان مشکلات پوستی در بهبود بیماری‌های مزمن همانند اسهال، کاهش قدرت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل میکروبی استفاده می‌کردند.

خواص روغن کرچک در تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن شما به‌مانند دیواره‌های یک شهر در مقابل دشمنان که میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند، عمل می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی شما به هر دلیلی دیگر نتواند به‌مانند سابق از خود ایستادگی نشان دهد، بیماری‌ها به سراغ شما خواهند آمد و سریع‌تر از همیشه بیماری خواهید شد.

برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی استفاده کردن از خواص روغن کرچک می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. بر اساس مطالعات انجام شده یکی از خواص روغن کرچک بهبود سیستم ایمنی بدن است. آنچه در این بخش مطالعه می‌کنید تنها یک مورد از چندین مورد خواص روغن کرچک است که هر کدام از آن‌ها نیز می‌توانند به نوعی در بهبود سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشند.

روغن کرچک در بدن باعث می‌شود که گلبول‌های سفید به عنوان عوامل مهم و اصلی در مبارزه با عفونت‌ها، رشد و توسعه سریع‌تری داشته باشند. به این دلیل ساده است که در بیماری‌های عفونی عموماً از روغن کرچک استفاده می‌شود. گزارش شده که با گذشت ۲۴ ساعت از مصرف روغن کرچک، تعداد گلبول‌های سفید در بدن افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

خواص روغن کرچک

 

خواص روغن کرچک در کاهش یبوست

روغن‌ها عموماً برای درمان مشکلات گوارشی همانند یبوست استفاده می‌شود. روغن کرچک همانند دیگر روغن‌ها به عنوان یک درمان خانگی یبوست را بهبود ببخشد. اگر شما چند روز است که دچار یبوست شده‌اید و می‌دانید که یبوست مزمن نیست، با استفاده از مصرف چند قاشق روغن کرچک متوجه خواهید شد که یبوست کاهش پیدا خواهد کرد.

زمان مصرف روغن کرچک، صبح توصیه شده است. در مورد زنان باردار و همچنین کسانی که نمی‌دانند به روغن کرچک حساسیت دارند یا نه، مصرف کردن روغن کرچک توصیه نشده است.

خواص روغن کرچک و آرتروز

آرتروز یکی از دردناک‌ترین عارضه‌هایی است که می‌توانید شما را در دوران کهن‌سالی اذیت کند. اما همه دردها درمان‌های ساده‌ای هم می‌توانند داشته باشند. بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، استفاده کردن از روغن کرچک با داشتن خاصیت ضدالتهابی و مواد آنتی‌اکسیدانی به مقدار زیادی از دردهای آرتروز کاهش دهد.

بنابراین اگر در میان افراد خانواده شما دچار دردهای آرتروزی است، کمی روغن کرچک را گرم کنید و با استفاده از دست به روی این نواحی ماساژ دهید. به مرور زمان مسلماً دردهای آرتروزی بیمار کاهش پیدا خواهد کرد. هشداری در این مورد وجود دارد که درد آرتروز و درمان قطعی آن باید توسط پزشک تائید و تجویز شود و روغن کرچک به عنوان بهبود دهنده موضعی است.

درمان بواسیر با خواص روغن کرچک

بواسیر ناخوشایند است و باعث ایجاد خارش و همچنین درد در ناحیه مقعد می‌شود. استفاده کردن از روغن کرچک به مقدار زیادی باعث خواهد شد تا مشکلات هموروئیدی که همان بواسیر است کاهش پیدا کند. هر چند درمان قطعی بواسیر به دست پزشک است اما شما تا روزی که به مطلب دکتر بروید می‌توانید با استعمال خارجی روغن کرچک از درد بواسیر بکاهید. 

کاهش احتمال پارکینسون با کرچک

پارکینسون بیماری است که در اثر بروز واکنش‌های اکسیداتیو در بدن شروع و گسترش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید از شر پارکینسون در امان باشید باید مقدار رادیکال‌های آزاد بدن خود را با استفاده از مصرف کردن مواد مغذی و همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، کاهش دهید. به این ترتیب خطر بروز پارکینسون هم کاهش پیدا می‌کند. ما در مقالات مختلف مواد دارای آنتی‌اکسیدان بالا را معرفی کردیم، در این قسمت شما با روغن کرچک به عنوان یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی‌اکسیدان دار آشنا می‌شوید.

روغن‌های چرب موجود در روغن کرچک طی واکنش‌های آنتی‌اکسیدانی، از بروز انقباض‌های ماهیچه‌ای و همچنین لرزه‌های متعدد در عضلات جلوگیری می‌کند و به این ترتیب بیمار پارکینسونی مشکلات کمتری خواهد داشت. از سوی دیگر مصرف روغن کرچک توسط افراد سالم نیز، احتمال بروز بیماری پارکینسون را بسیار کاهش می‌دهد.

  • حامد فردوسی پور
  • ۰
  • ۰

خربزه و گرمک که در ایران انواع گوناگونی دارند از جمله میوه‌های تابستانی و دل‌خوشی‌های روزهای گرم آن است. میوه‌ای آبدار، خوشمزه و عمدتاً شیرین که به وفور در همه جای ایران وجود دارد و به راحتی قابل خوردن است. این میوه علاوه بر طعم و مزه خوب دارای خواص سلامتی فوق‌العاده‌ای است. دارای انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی فراوانی است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد؛ اما بهتر است که خربزه را به طور دقیق‌تر بشناسیم.

خربزه از خانواده کدوییان است و بونه آن روی زمین رشد و میوه می‌دهد. خربزه میوه نیست و اغلب در دسته صیفی‌جات دسته‌بندی می‌شود. از جمله صیفی‌های همانند خربزه می‌توان به کدوتنبل، کدو و امثالهم اشاره کرد. خربزه اگر رسیده باشد، رنگی زرد متمایل به نارنجی در قسمت گوشتی و پوست سبز رنگ دارد. همچنین خربزه خطوط قهوه‌ای رنگی روی پوست خود دارد که با رسیدن بیشتر تیره تر می‌شود.

خربزه شکلی گرد و متمایل به بیضی دارد و به محض چاقو خوردن و باز شدن میوه، بو و عطر خاصی از آن استشمام می‌شود که نشان از رسیدن میوه است. همچنین دانه‌هایی در داخل خربزه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را خشک و در آجیل استفاده کنید. آیا می‌توانید از خربزه به واسطه داشتن مواد مغذی برای افزایش سلامتی خود استفاده کنید؟ سوالی که برای پاسخ دادن به آن نیاز دارید حتما ارزش غذایی خربزه را بدانید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که ابا این میوه می‌تواند برای شما مزایای سلامتی داشته باشد یا نه. خربزه در دیگر نقاط دنیا نیز کشت و برداشت می‌شود و انواع گوناگونی دارد.

خواص خربزه

 

ویتامین A

بتاکاروتن یا همان رنگ دانه نارنجی که در خربزه رسیده وجود دارد منبع اولیه برای ساختن ویتامین A در بدن است. یک فنجان از آب خربزه دارای ۵۹۸۶ واحد از ویتامین A است. این مقدار بیش از مصرف روزانه مورد نیاز هر زن و مردی است؛ بنابراین مطمئن باشید با خوردن هفتگی چند عدد خربزه هیچ مشکلی در تامین ویتامین A خود نخواهید داشت.

 

ویتامین ث

خربزه رسیده و تازه منبع خوبی برای دریافت ویتامین ث و اسکوربیک اسید است. ویتامین ث محلول در آب است و نقش مهمی در ترمیم بافت های بدن دارد همچنین به عنوان یک انتی اکسیدان می‌تواند رادیکال‌های ازاد در بدن را کاهش و از بروز مشکلات مخصوص به آن‌ها جلوگیری کند. خوردن یک فنجان از خربزه به شما ۶۵ میلی‌گرم ویتامین ث می‌بخشد که در مردان ۸۷ درصد و زنان ۷۲ درصد از نیاز روزانه آن‌ها را تامین می‌کند.

 

پتاسیم

پتاسیم در کنار سایر مواد معدنی دیگر در خربزه وجود دارد. خوشبختانه خربزه دارای مقادیر کافی پتاسیم است. این ماده نقش الکترولیت و تنظیم کننده روابط عصبی و بهبود عملکرد آن‌ها را برعهده دارد. از این رو می‌توان گفت که تقریبا این ماده برای همه واکنش های زیستی بدن ضروری و لازم است. با خوردن یک فنجان آب خربزه، ۴۶۳ میلی‌گرم پتاسیم دریافت خواهید کرد که حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما است.

 

کاروتنوئید

کاروتنوئیدها رنگ‌دانه‌هایی به صورت نارنجی، زرد و قرمز هستند و توسط گیاهان تولید می شوند. این رنگ ها برای شما در خربزه اشنا نیستند؟ خوردن مقادیر کافی از کاروتنوئید ها به واسطه میوه‌های رنگی موجب افزایش سلامتی قلب، عروق و همچنین کاهش احتمال بروز سرطان مختلف می‌شود. دو کاروتنوئید مهم با عناوین لوتئین و زاکسانتین به طور اختصاصی در شبکه چشم فعالیت دارند و از بروز مشکلات بینایی توسط رادیکال‌های ازاد جلوگیری می‌کند.

 

فولات

خربزه منبع خوبی برای دریافت فولات از دسته ویتامین ب است. این ترکیب در ساختار سلولی و همچنین جلوگیری از کم‌خونی نقش اساسی و مهمی دارد.

  • حامد فردوسی پور