آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

گیاه آفتابگردان و مزارع آن همیشه جلوه‌ای از زیبایی و طراوت است و به خودی خود می‌تواند باعث شادابی انسان شود اما آنچه که اثرات آن را بر روی زندگی انسان‌ها بیش از یک مزرعه گل می‌کند، استفاده از دانه‌های آن به عنوان تخمه آفتابگردان است. آفتابگردان گیاهی عاشق آفتاب و بومی امریکای جنوبی است.

بیش از ۵۰ نوع آفتابگردان در سراسر دنیا وجود دارد. آفتابگردان به واسطه داشتن دانه‌های پر از خاصیت در میان ده گیاه مفید و سرشار از منابع مغذی برای انسان قرار می‌گیرد. تخمه آفتابگردان دارای منابع غذایی به مانند مس، سلنیوم، ویتامین E و روغن‌های ضروری و مفید برای بدن است. دانه‌های آفتابگردان را به صورت خام می‌توان خورد اما مزه آن به همراه نمک و رست شدن روی آتش می‌تواند بهتر باشد.

در مورد مزه دار کردن تخمه آفتابگردان باید این نکته را در نظر داشت که میزان نمک و روغن استفاده شده در فرایند مزه دار کردن ممکن است از خاصیت غذایی تخمه آفتابگردان بکاهد و باعث مشکلاتی به مانند افزایش خون شود؛ بنابراین اگر دوست دارید از تخمه آفتابگردان بیشترین استفاده غذایی را بکنید، آن را به صورت خام میل کنید.

خواص تخمه آفتابگردان

 

بهبود سطح کلسترول

دانه‌های آفتابگردان به مانند سایر دانه‌ها و آجیل دارای مقادیر زیادی روغن و چربی است. دانه آفتابگردان انواع روغن‌های تک زنجیری و چند زنجیری اشباع شده را در خود دارد. بدن انسان در خود دو نوع کلسترول ذخیره می‌کند که تعادل مابین آن‌ها کاملاً ضروری است. خوردن تخمه آفتابگردان باعث می‌شود میزان کلسترول مفید خون افزایش و از سوی دیگر برای ایجاد تعادل کلسترول مضر کاهش پیدا می‌کند. فیبر موجود در تخمه آفتابگردان باعث دفع اسید صفرا اضافی در بدن از طریق مدفوع می‌شود. کلسترول از مواد لازم برای تولید صفرا است که با دفع بیشتر میزان مصرف آن و سوختن چربی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

خواص تخمه آفتابگردان در تأمین منیزیم بدن

منیزیم به عنوان یک ماده مغذی در مقاله‌های ما بارها و بارها تکرار می‌شود و در مقاله کنونی مربوط به خواص تخمه آفتابگردان نیز به تعداد متعددی آن را مشاهده خواهید کرد. کمبود این ماده مغذی باعث خواهد شد تا مشکلات بزرگی همانند امراض مربوط به سیستم قلبی عروقی، عصبی و همچنین ایمنی در بدن انسان رخ دهد. از این رو پیشگیری کردن از کاهش منیزیم با مصرف کردن مواد مغذی لازم و ضروری است. در این مورد خواص تخمه آفتابگردان باز هم یک راهکار مناسب و اساسی است.

گفته شده است که خواص تخمه آفتابگردان به مدت زیادی توسط اطبا سنتی برای درمان مشکلات سلامتی نظیر پوکی استخوان و همچنین امراض تنفسی تجویز می شده است. اگر بتوانید یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان بخورید، در این صورت یک چهارم نیاز روزانه خود به منیزیم را تأمین کرده‌اید و دیگر نگران کمبود منیزیم نخواهید بود.

موجود منیزیم کافی به دلیل آگاهی از خواص تخمه آفتابگردان در کنار مصرف دیگر مواد غذایی دارای منیزیم باعث خواهد شد تا خیال شما به مقدار زیادی از بابت بروز بیماری‌های مربوط به کاهش منیزیم خون آسوده شود.

خواص تخمه آفتابگردان در بهبود سیستم گوارش

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد مغذی که باعث می‌شود سیستم گوارش شما به مانند ساعت کار کند و شما از مشکلات گوارشی در امان باشید، وجود فیبر کافی در مواد غذایی مصرفی است. فیبرها به دو دسته تقسیم می‌شوند و مواد غذایی که دارای هر دو نوع فیبر باشند در سطح بالاتری برای تأمین سلامتی سیستم گوارشی قرار می‌گیرند.

در اینجا لازم است که بیان کنیم یکی دیگر از خواص تخمه آفتابگردان در این است که به دلیل داشتن فیبر زیاد به صورت محلول و نامحلول به سیستم گوارشی شما در انجام فرایند جذب و دفع مواد غذایی کمک می‌کند. با خوردن فیبر کافی مشکلات زیادی همانند یبوست، بواسیر و دردهای شکمی برطرف خواهد شد و عاشق خواص تخمه آفتابگردان خواهید شد.

لذا اگر می‌خواهید سیستم گوارشی سالمی داشته باشید، خوردن فیبر کافی و همچنین خواص تخمه آفتابگردان را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

خواب و خیال آسوده

خلق و خوی ما، به مقدار زیادی وابسته به واکنش‌های درون مغزی و تعادل میان هورمون‌ها است. هورمون سراتونین از جمله هورمون‌های شادی‌بخش در بدن و مغز است. عملکرد این هورمون تحت تأثیر منیزیم هست. خوردن منیزیم کافی علاوه بر اینکه باعث افزایش سطح سراتونین بدن می‌شود، موجب بهتر شدت کیفیت انتقال دهنده‌های فی‌مابین عصب‌ها نیز می‌گردد. هورمون دیگر که به واسطه آن استرس در بدن ما شکل می‌گیرد، کورتیزول است. کاهش سطح کورتیزول در اثر مصرف تخمه آفتابگردان نیز از دیگر اثرات خوردن آن است. همچنین دانه‌های آفتابگردان پیش ماده تولید دوپامین در بدن را افزایش می‌دهند که موجب خواب راحت و خیال آسوده در انسان می‌گردد. بنابراین این خواص تخمه آفتابگردان را فراموش نکنید.

  • ۹۹/۰۱/۱۶
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی