آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

خواص روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یا یکی از معروف‌ترین ترکیبات طبیعی است که در بیشتر محصولات آرایشی وجود دارد. حتی شما محصولات آرایشی با خواص مشابه روغن کرچک را می‌توانید در قفسه مغازه‌ها پیدا کنید. روغن کرچک نیز به‌مانند دیگر روغن‌ها از اسیدهای چرب مؤثر تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ریسینولئیک و چند اسید چرب دیگر اشاره کرد. وجود این اسیدهای چرب باعث شده‌اند که خواص روغن کرچک برای سلامتی پوست و مو دو چندان شود.

علاوه بر خواص روغن کرچک در شادابی پوست و مو، اسید چرب ریسینولئیک به عنوان یک آنتی باکتری و ضد میکروب می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌های پوستی همانند پسوریازیس و آکنه نیز کاربرد داشته باشد. گذشتگان ما به خواص روغن کرچک آگاهی کامل داشتند و از آن به جز درمان مشکلات پوستی در بهبود بیماری‌های مزمن همانند اسهال، کاهش قدرت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل میکروبی استفاده می‌کردند.

خواص روغن کرچک در تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن شما به‌مانند دیواره‌های یک شهر در مقابل دشمنان که میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند، عمل می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی شما به هر دلیلی دیگر نتواند به‌مانند سابق از خود ایستادگی نشان دهد، بیماری‌ها به سراغ شما خواهند آمد و سریع‌تر از همیشه بیماری خواهید شد.

برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی استفاده کردن از خواص روغن کرچک می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. بر اساس مطالعات انجام شده یکی از خواص روغن کرچک بهبود سیستم ایمنی بدن است. آنچه در این بخش مطالعه می‌کنید تنها یک مورد از چندین مورد خواص روغن کرچک است که هر کدام از آن‌ها نیز می‌توانند به نوعی در بهبود سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشند.

روغن کرچک در بدن باعث می‌شود که گلبول‌های سفید به عنوان عوامل مهم و اصلی در مبارزه با عفونت‌ها، رشد و توسعه سریع‌تری داشته باشند. به این دلیل ساده است که در بیماری‌های عفونی عموماً از روغن کرچک استفاده می‌شود. گزارش شده که با گذشت ۲۴ ساعت از مصرف روغن کرچک، تعداد گلبول‌های سفید در بدن افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

خواص روغن کرچک

 

خواص روغن کرچک در کاهش یبوست

روغن‌ها عموماً برای درمان مشکلات گوارشی همانند یبوست استفاده می‌شود. روغن کرچک همانند دیگر روغن‌ها به عنوان یک درمان خانگی یبوست را بهبود ببخشد. اگر شما چند روز است که دچار یبوست شده‌اید و می‌دانید که یبوست مزمن نیست، با استفاده از مصرف چند قاشق روغن کرچک متوجه خواهید شد که یبوست کاهش پیدا خواهد کرد.

زمان مصرف روغن کرچک، صبح توصیه شده است. در مورد زنان باردار و همچنین کسانی که نمی‌دانند به روغن کرچک حساسیت دارند یا نه، مصرف کردن روغن کرچک توصیه نشده است.

خواص روغن کرچک و آرتروز

آرتروز یکی از دردناک‌ترین عارضه‌هایی است که می‌توانید شما را در دوران کهن‌سالی اذیت کند. اما همه دردها درمان‌های ساده‌ای هم می‌توانند داشته باشند. بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، استفاده کردن از روغن کرچک با داشتن خاصیت ضدالتهابی و مواد آنتی‌اکسیدانی به مقدار زیادی از دردهای آرتروز کاهش دهد.

بنابراین اگر در میان افراد خانواده شما دچار دردهای آرتروزی است، کمی روغن کرچک را گرم کنید و با استفاده از دست به روی این نواحی ماساژ دهید. به مرور زمان مسلماً دردهای آرتروزی بیمار کاهش پیدا خواهد کرد. هشداری در این مورد وجود دارد که درد آرتروز و درمان قطعی آن باید توسط پزشک تائید و تجویز شود و روغن کرچک به عنوان بهبود دهنده موضعی است.

درمان بواسیر با خواص روغن کرچک

بواسیر ناخوشایند است و باعث ایجاد خارش و همچنین درد در ناحیه مقعد می‌شود. استفاده کردن از روغن کرچک به مقدار زیادی باعث خواهد شد تا مشکلات هموروئیدی که همان بواسیر است کاهش پیدا کند. هر چند درمان قطعی بواسیر به دست پزشک است اما شما تا روزی که به مطلب دکتر بروید می‌توانید با استعمال خارجی روغن کرچک از درد بواسیر بکاهید. 

کاهش احتمال پارکینسون با کرچک

پارکینسون بیماری است که در اثر بروز واکنش‌های اکسیداتیو در بدن شروع و گسترش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید از شر پارکینسون در امان باشید باید مقدار رادیکال‌های آزاد بدن خود را با استفاده از مصرف کردن مواد مغذی و همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، کاهش دهید. به این ترتیب خطر بروز پارکینسون هم کاهش پیدا می‌کند. ما در مقالات مختلف مواد دارای آنتی‌اکسیدان بالا را معرفی کردیم، در این قسمت شما با روغن کرچک به عنوان یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی‌اکسیدان دار آشنا می‌شوید.

روغن‌های چرب موجود در روغن کرچک طی واکنش‌های آنتی‌اکسیدانی، از بروز انقباض‌های ماهیچه‌ای و همچنین لرزه‌های متعدد در عضلات جلوگیری می‌کند و به این ترتیب بیمار پارکینسونی مشکلات کمتری خواهد داشت. از سوی دیگر مصرف روغن کرچک توسط افراد سالم نیز، احتمال بروز بیماری پارکینسون را بسیار کاهش می‌دهد.

  • ۹۹/۰۱/۱۶
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی