آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

عناب درختچه‌ای با اندازه متوسط است که در نهایت ارتفاع آن می‌تواند تا ۱۰ متر رشد کند. عموماً عناب در مناطی گرمسیری رشد کرده و دارای برگ‌های کوچک سبز رنگ است. میوه عناب نارس به صورت سبز رنگ است که با نزدیک شدن به محصول رسیده، رنگ قرمز به خود می‌گیرد و پوست میوه شروع به چروک شدن می‌کند.

عناب را در ایران با عنوان «خرمای قرمز» و همچنین «خرمای چینی» می‌شناسند. بزرگ‌ترین تولید کننده عناب در ایران، خراسان جنوبی است. گفته می‌شود که خواستگاه اصلی این درخت در حوضه آسیای جنوبی مابین لبنان بوده باشد اما تعداد زیادی از انواع اولیه این درخت در هندوستان و چین نیز کشف شده است.

در استان خراسان جنوبی شما می‌توانید درختان عناب با قدمت چند صد ساله را مشاهده کنید که کهن‌ترین آن‌ها ۴۰۰ ساله است. عناب را می‌توان به صورت خشک شده، آب نبات مانند و همچنین میوه رسیده میل کرد. بیشترین نوع مصرف عناب در ایران به صورت خشک شده است اما در بیشتر نقاط دنیا عناب به صورت کمپوت و شربت نیز مصرف می‌شود.

خواص عناب

 

خواص عناب در بهبود خواب

عناب و هسته عناب دارای خاصیت بی‌شماری است که مهم‌ترین آن می‌تواند بهبود سیکل خواب در افراد بی خواب و همچنین کسانی که از استراحت کافی برخوردار نیستند، باشد. شما می‌توانید از عصاره هسته میوه عناب به عنوان یک بهبود دهنده خواب طبیعی استفاده کنید. خواص موجود در هسته عناب به واسطه ارگانیک بودن هیچ ضرر خاصی برای شما نخواهد داشت و با میل کردن آن به صورت دم کرده یا ترکیب شده با پودرهای دیگر خواب راحت و آسوده‌ای تجربه خواهید کرد.

یکی از بهترین شیوه‌های مصرف هسته عناب و استفاده از خواص عناب این است که آن را به صورت جوشانده درون یک قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید که عناب با بخار آب و همچنین آب گرم دم بکشد. حال محلول را از صافی عبور دهید و دم کرده را هر چند روز یک بار میل کنید.

فواید عناب در کاهش وزن

اگر می‌خواهید در پاییز وزن کم کنید نیاز است که از مواد غذایی با کالری کم با خاصیت چربی سوزی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین میوه‌های توصیه شده در فصل پاییز که به لاغری شما کمک فراوانی می‌کند، عناب است. خواص عناب باعث شده است که این میوه در رژیم غذایی اکثر دوستانی که دست به کاهش وزن می‌زنند وجود داشته باشد.

عناب با دارا بودن کالری کم، سطح پروتئین و فیبر بالا نه تنها کالری مضاعف به بدن شما وارد نمی‌کند بلکه با ایجاد کردن حس سیری بیشتر بعد از وعده‌های غذایی باعث می‌شود که شما دیر به دیر غذا بخورید. به این ترتیب است که می‌توانید در وزن کم کردن روی عناب حساب ویژه باز کنید. اگر در طول سال نیاز به خوردن عناب دارید، آن را به صورت خشک شده در مقادیر کم باید مصرف کنید. 

خواص عناب در تقویت دستگاه ایمنی

سیستم ایمنی بدن تشکیل شده از گلبول‌های سفید به همراه آنزیم‌ها و ویتامین‌ها با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. زمانی که شما عناب میل می‌کنید، مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن تأمین می‌شود. مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بهبود سیستم ایمنی ویتامین ث، ویتامین آ و همچنین برخی از اسیدهای ارگانیک است.

همگی ترکیبات یاد شده دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم هستند به این معنی که با رادیکال‌های آزاد موجود در خون شما وارد واکنش می‌شوند و غلظت آن‌ها را کاهش می‌دهند. مهم‌ترین عارضه‌ای که در اثر ازدیاد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند بروز دهد، سرطان در اندام‌های مختلف است.

ویتامین ث با جذب شدن در گلبول‌های قرمز بر سرعت عملکرد آن‌ها و همچنین افزایش قدرت خط اول مبارزه با عوامل بیماری تأثیر می‌گذارد. 

فواید عناب در کاهش استرس

همان‌طور که در مورد طب چینی گفتیم، از عناب به عنوان کاهش دهنده استرس و همچنین اضطراب استفاده می‌کردند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره روغن عناب یا مصرف میوه عناب می‌تواند بر روی سطح هورمون‌های مختلف در بدن اثر بگذارد و باعث شود که سراسر ذهن و بدن در آرامش لازم فرو روند.

همچنین گفته می‌شود که مصرف کردن عناب خشک شده هم می‌تواند باعث شود که استرس‌های همیشگی و همچنین تنش‌های ناشی از مشکلات محیطی روی انسان به حداقل برسد. به این ترتیب می‌توان گفت که یکی از خواص عناب که این روزها نیاز زیادی هم به آن داریم التیام بخشیدن به اعصاب و سیستم عصبی است.

  • ۹۹/۰۱/۱۸
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی