آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

کیوی نامی است که مشترک میان پرنده و میوه است. پرنده‌ای که شباهت زیادی به خود میوه نیز دارد و زادگاه اصلی آن کشور نیوزلند است. موضوع صحبت امروز ما، میوه کیوی است. میوه‌ای که شاید در نگاه اول کاملاً عجیب و ناملموس به نظر برسد. به همین دلیل است که خوردن کیوی نسبت به دیگر میوه‌ها معمولاً درصد پایین‌تری از مصرف میوه در میان جوامع انسانی را تشکیل می‌دهد.

برخلاف ظاهر عجیب و محبوبیت کم این میوه دارای خواص سلامتی و درمانی فوق‌العاده‌ای است که شما نباید از آن غافل باشید. کیوی حاوی مواد مغذی و فیتوشیمیایی است که برای بهبود سلامتی و افزایش ایمنی بدن کاملاً ضروری هستند. امیدواریم که در پایان این مقاله، بیش از پیش علاقه‌مند به مصرف کیوی شده باشید و این میوه را کنارغذا یا به عنوان بخشی از سالاد میل کنید. در ادامه به خواص کیوی اشاره خواهیم کرد.

خواص کیوی

 

خواص کیوی برای خواب بهتر

خواب انسان به میزان زیادی تابعی از آرامش او است. هورمون سروتونین در بدن شما به عنوان بهبود دهنده خلق و خوی شناخته می‌شود. کیوی به واسطه داشتن مواد مغذی و سروتونین موجب بهبود خلق و خوی شما و در نتیجه آرامش و خواب بهتر می‌گردد. لذا کیوی را به عنوان دسر و پیش‌غذا به هنگام ناهار و شام بخورید تا خواب راحت و آسوده‌ای به هنگام عصر و شب داشته باشید. داشتن خواب کافی و راحت موجب بهبود عملکرد روزانه افراد نیز می‌شود.

خواص کیوی برای کنترل فشارخون

فشار خون را می‌توان حاصل نسبت عناصر مختلف از جمله سدیم و پتاسیم در بدن دانست. اگر در بدن شما تعادل ما بین این عناصر به هم ریخته شود، موجب بروز فشارخون می‌شود که در نتیجه آن مشکلات دیگر به مانند حملات قلبی و سکته‌ها به وجود می‌آید؛ اما کیوی میوه‌ای است که میزان زیادی پتاسیم در خود دارد و به عنوان عاملی برای ایجاد تعادل در برابر سدیم خون عمل می‌کند. از رو است که کیوی را میوه‌ای مناسب برای افرادی که فشارخون دارند می‌دانند. علاوه بر فشارخون، کیوی با دارا بودن پتاسیم در بهبود سلامتی قلب و عروق به واسطه قدرت تنظیم انقباضات قلبی مؤثر است. 

تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص کیوی این است که دارای ویتامین C است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در هر ۱۰۰ گرم از کیوی، بیش از ۱۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما برای دریافت ویتامین C وجود دارد. در حالی که خوردن ویتامین‌ها به صورت زیاد برای بدن می‌تواند مضر باشد ویتامین C در صورت مصرف بیش از حد نیز برای بدن مضر نبوده و از طریق ادرار دفع می‌شود. از طرف دیگر خوردن ویتامین C موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به این ترتیب زمانی که احساس کردید دوستان و اطرافیان شما به شدت مریض شده‌اند کافی است چند عدد کیوی بخورید و سیستم ایمنی بدن خود را در برابر انواع ویروس‌ها مقاوم‌تر سازید. کیوی همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این خاصیت به عنوان مهم‌ترین عامل برای مبارزه با سرطان شناخته شده است. قسمتی از ویتامین‌ها در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و سلامت سلولی را تأمین می‌کنند. 

خواص کیوی برای دیابتی‌ها

بیماران دیابتی نیز می‌بایست در طول روز غذاهای حاوی کربوهیدرات میل کنند تا بدن آن‌ها انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را به دست آورد. این افراد در انتخاب مواد غذایی باید دقت لازم را داشته باشند. از جمله میوه‌هایی که افراد دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند کیوی است.

یکی از خواص کیوی این است که دارای شاخص گلایسمیک پایینی است. این شاخص نشان می‌دهد که سرعت جذب قند در بدن به چه صورت است. علاوه بر این، کیوی فیبر کافی در خود دارد. وجود این دو عامل در کنار هم جذب قند را در روده‌ها به شدت کاهش می‌دهد و افراد دیابتی را در کنترل قند خون یاری می‌دهد. این افراد معمولاً میزان ترشح انسولین کمتری دارند که با کاهش سرعت جذب قند می‌توان این کمبود را جبران کرد؛ بنابراین افراد دیابتی در کنارغذاهای قندی با خوردن کیوی، کمک شایانی به میزان انسولین بدن خود می‌کنند.

کاهش یبوست

بیشتر مردم مشکلی در حرکت روده‌ها و هضم غذا ندارند اما تعداد قابل توجهی از مردم، دچار یبوست‌های مزمن و مشکلات هضم غذا هستند. این افراد معمولاً در رژیم غذایی خود فیبر کافی یا مصرف آب لازم را ندارند. از این رو حرکت نامناسب غذا در طول روده موجب بروز بیماری یبوست می‌شود.

مهم‌ترین و کارآمدترین عامل برای درمان یبوست، استفاده از فیبرهای نامحلول است. یکی از خواص کیوی این است که سرشار از فیبر نامحلول است. از این رو شما اگر دچار یبوست هستید کافی است که به همراه غذای خود، چند تکه کیوی میل کنید تا غذا در روده‌های شما به واسطه آب کافی و فیبر نامحلول کافی به آسانی جابجا و در نهایت دفع شود.

  • ۹۹/۰۱/۱۷
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی