آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

خربزه و گرمک که در ایران انواع گوناگونی دارند از جمله میوه‌های تابستانی و دل‌خوشی‌های روزهای گرم آن است. میوه‌ای آبدار، خوشمزه و عمدتاً شیرین که به وفور در همه جای ایران وجود دارد و به راحتی قابل خوردن است. این میوه علاوه بر طعم و مزه خوب دارای خواص سلامتی فوق‌العاده‌ای است. دارای انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی فراوانی است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد؛ اما بهتر است که خربزه را به طور دقیق‌تر بشناسیم.

خربزه از خانواده کدوییان است و بونه آن روی زمین رشد و میوه می‌دهد. خربزه میوه نیست و اغلب در دسته صیفی‌جات دسته‌بندی می‌شود. از جمله صیفی‌های همانند خربزه می‌توان به کدوتنبل، کدو و امثالهم اشاره کرد. خربزه اگر رسیده باشد، رنگی زرد متمایل به نارنجی در قسمت گوشتی و پوست سبز رنگ دارد. همچنین خربزه خطوط قهوه‌ای رنگی روی پوست خود دارد که با رسیدن بیشتر تیره تر می‌شود.

خربزه شکلی گرد و متمایل به بیضی دارد و به محض چاقو خوردن و باز شدن میوه، بو و عطر خاصی از آن استشمام می‌شود که نشان از رسیدن میوه است. همچنین دانه‌هایی در داخل خربزه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را خشک و در آجیل استفاده کنید. آیا می‌توانید از خربزه به واسطه داشتن مواد مغذی برای افزایش سلامتی خود استفاده کنید؟ سوالی که برای پاسخ دادن به آن نیاز دارید حتما ارزش غذایی خربزه را بدانید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که ابا این میوه می‌تواند برای شما مزایای سلامتی داشته باشد یا نه. خربزه در دیگر نقاط دنیا نیز کشت و برداشت می‌شود و انواع گوناگونی دارد.

خواص خربزه

 

ویتامین A

بتاکاروتن یا همان رنگ دانه نارنجی که در خربزه رسیده وجود دارد منبع اولیه برای ساختن ویتامین A در بدن است. یک فنجان از آب خربزه دارای ۵۹۸۶ واحد از ویتامین A است. این مقدار بیش از مصرف روزانه مورد نیاز هر زن و مردی است؛ بنابراین مطمئن باشید با خوردن هفتگی چند عدد خربزه هیچ مشکلی در تامین ویتامین A خود نخواهید داشت.

 

ویتامین ث

خربزه رسیده و تازه منبع خوبی برای دریافت ویتامین ث و اسکوربیک اسید است. ویتامین ث محلول در آب است و نقش مهمی در ترمیم بافت های بدن دارد همچنین به عنوان یک انتی اکسیدان می‌تواند رادیکال‌های ازاد در بدن را کاهش و از بروز مشکلات مخصوص به آن‌ها جلوگیری کند. خوردن یک فنجان از خربزه به شما ۶۵ میلی‌گرم ویتامین ث می‌بخشد که در مردان ۸۷ درصد و زنان ۷۲ درصد از نیاز روزانه آن‌ها را تامین می‌کند.

 

پتاسیم

پتاسیم در کنار سایر مواد معدنی دیگر در خربزه وجود دارد. خوشبختانه خربزه دارای مقادیر کافی پتاسیم است. این ماده نقش الکترولیت و تنظیم کننده روابط عصبی و بهبود عملکرد آن‌ها را برعهده دارد. از این رو می‌توان گفت که تقریبا این ماده برای همه واکنش های زیستی بدن ضروری و لازم است. با خوردن یک فنجان آب خربزه، ۴۶۳ میلی‌گرم پتاسیم دریافت خواهید کرد که حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما است.

 

کاروتنوئید

کاروتنوئیدها رنگ‌دانه‌هایی به صورت نارنجی، زرد و قرمز هستند و توسط گیاهان تولید می شوند. این رنگ ها برای شما در خربزه اشنا نیستند؟ خوردن مقادیر کافی از کاروتنوئید ها به واسطه میوه‌های رنگی موجب افزایش سلامتی قلب، عروق و همچنین کاهش احتمال بروز سرطان مختلف می‌شود. دو کاروتنوئید مهم با عناوین لوتئین و زاکسانتین به طور اختصاصی در شبکه چشم فعالیت دارند و از بروز مشکلات بینایی توسط رادیکال‌های ازاد جلوگیری می‌کند.

 

فولات

خربزه منبع خوبی برای دریافت فولات از دسته ویتامین ب است. این ترکیب در ساختار سلولی و همچنین جلوگیری از کم‌خونی نقش اساسی و مهمی دارد.

  • ۹۹/۰۱/۱۶
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی