آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

همه موز را به عنوان یک میوه پرخاصیت استوایی می‌شناسیم. موز در سال‌های گذشته به واسطه کشت اندک و دستیابی سخت به آن، میوه تجملاتی محسوب می‌شد اما اکنون به واسطه تولید زیاد و کشت گلخانه‌ای از جمله میوه‌های در دسترس ما شده است. موز همان‌طور که گفتیم، دارای خواص سلامتی بی‌شماری است که عده از آن‌ها اثبات شده و عده دیگر هنوز کشف و بیان نشده‌اند. موز اغلب به رنگ زرد در بازار وجود دارد و معمولاً کسانی که قرار نیست آن را بعد از خرید بلافاصله مصرف کنند از موزهای نارس که رنگی سبز دارند، انتخاب می‌کنند.

درمان بی‌خوابی

از خواص خواب شب و استراحت کافی هر چقدر صحبت کرده باشیم باز کم است. در صورتیکه خواب شما به مقدار کافی نباشد متابولیسم بدن و همچنین عملگرای مختلف بدن دچار اختلال می‌شوند. این رو شما نیاز دارید که سیکل خواب خود را به حالت عادی برگردانید. هورمونی که می‌تواند خواب شما را تنظیم کند ملاتونین است. این هورمون توسط تحریک شدن با تریپتوفان که نوعی امینو اسید است، تولید می‌شود.

خواص موز

 

 

موز نه تنها مقدار زیادی تریپتوفان و سروتونین در خود دارد بلکه از لحاظ کربوهیدراتی هم در سطح مناسبی است. خوردن موز قبل از خواب نه تنها به خواب شما کمک خواهد کرد بلکه باعث خواهد شد تا خواب آرام تری در طول شب داشته باشید.

خواص موز در افزایش انرژی

آیا می‌دانید چرا ورزشکاران به صورت مداوم موز می‌خورند؟ یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف موز توسط ورزشکاران جدای از مقدار مواد مغذی که موز در خود دارد، خاصیت تأمین‌ کنندگی انرژی بالای آن است. خواص موز به این صورت است که در زمان اندک کربوهیدرات آن جذب بدن شده و تبدیل به انرژی می‌شود. همچنین خوردن موز باعث افزایش قوای جنسی نیز می شود. از این رو اگر می‌خواهید صبح پرانرژی شروع کنید، خوردن یک تکه موز با صبحانه یا درست کردن غذایی با موز می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

البته باید در نظر داشته باشید که کربوهیدرات موز همانقدر که برای تأمین انرژی مفید است می‌تواند با تجمع در بدن باعث بروز چاقی شود. لذا خواص موز در تأمین انرژی بدن نباید شما را فریب دهد و فکر کنید که با خوردن موز و دریافت کالری زیاد به هیچ عنوان چاق نخواهید شد.

کاهش سکته مغزی

سکته مغزی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد و به اندازه تعداد دلایل راه برای کنترل کردن آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین خواص موز در این است که می‌تواند به کاهش احتمال سکته مغزی در شما کمک کند. سکته مغزی در اثر ازدیاد کلسترول رسوب یافته در عروق و جریان یافتن این گرفتگی‌ها به سمت عروق مغزی بروز می‌دهد.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات، شما باید بتوانید کلسترول مضر در خون را کاهش دهید. این کار همان‌طور که قبلاً بیان کردیم با استفاده از پتاسیم و همچنین فیبرهای موجود در موز اتفاق می‌افتد و به دنبال آن می‌توان گفت که سکته مغزی کاهش پیدا می‌کند. 

خواص موز برای سرطان

سرطان در اثر بروز واکنش‌های اکسیداتیو روی سلول‌های بدن بروز می‌دهد. سلولی که دچار واکنش‌های اکسیداتیو شده باشد شروع به تولید بی‌رویه سلولی می‌کند و به همین دلیل می‌تواند تشکیل تومور کند. بدن برای مقابله با واکنش‌های رادیکالی یا اکسیداتیو که در اثر وجود مقدار زیاد رادیکال آزاد در بدن بروز می‌کند، نیاز به مواد مغذی دارد که توسط مواد غذایی خورده شود.

مهم‌ترین عنوان عوامل مبارزه با رادیکال‌های آزاد، مواد انتی اکسیدانی هستند. انتی اکسیدان ها با رادیکال‌های آزاد واکنش داده و تعداد آن‌ها را در بدن کاهش می‌دهند. از جمله انتی اکسیدان ها نیز باید به فیبرها، ویتامین‌ها و همچنین مواد معدنی اشاره کرد. خوشبختانه خواص موز به واسطه وجود این مواد مغذی است که احتمال سرطان را کاهش می‌دهد.

احتمال سرطان روده بزرگ از جمله سرطان‌هایی است که بر اساس مطالعات انجام شده، با مصرف کردن موز به صورت طولانی مدت کاهش پیدا می‌کند.

  • ۹۹/۰۱/۰۸
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی