آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

ناخن بخشی از دستگاه پوششی است که فاقد عصب یا خونرسانی است. بخش‌های دیگر این دستگاه پوست، مو و غشاء مخاطی هستند.

جدا از جاذبه آرایشی، ناخن‌ها وظایف دیگری نیز بعهده دارند از جمله کمک به بلند کردن اجسام با ایجاد تکیه‌گاه برای بافت انگشتان یا دست کاری اجسام و از همه مهم‌تر آن که ناخن‌ها سلامت عمومی بدن را بازتاب می‌دهند.

ناخن‌هایی که به راحتی می‌شکنند و ترک می‌خورند از مشکلات احتمالی تغذیه‌ای خبر می‌دهند. البته دلایل شکنندگی ناخن بسیار متفاوت هستند. اما کمبود ویتامین A و کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست می‌شود. کمبود پروتئین، فولیک اسید، ویتامین B که برای رشد سلول‌ها و احیای سلول‌های مرده ضروری است و کمبود ویتامین C موجب افتادن ناخن‌ها می‌شود. کمبود پروتئین باعث ایجاد راه راه‌های سفید بر روی ناخن‌ها می‌شود. یک نوع کمبود اسید ممکن است باعث ترک خوردن و دو نیم شدن ناخن‌ها شود.

 

برای رفع شکنندگی ناخن این مواد غذایی را بخورید

 

برای تامین این مواد مغذی به سراغ گوشت قرمز کم چرب، گردو به خصوص گردوی برزیلی(اگر در دسترس دارید)، جگر، ماهی، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، سبوس گندم و برنج، جوانه‌ی گندم، خاویار، میگو و غیره را دریابید.

 

 

دلیل تکه تکه شدن ناخن چیست؟

دو تکه شدن ناخن‌ها طبیعی نیست و احتمال دارد به دلیل کمبود آهن، روی، ویتامین B و سلنیوم باشد. این ریزمغذی‌ها در ساخت و مراقبت از ناخن‌ها دخیل‌اند. در نتیجه وقتی بدن با کمبود این ریزمغذی‌ها مواجه باشد، بخش‌های سطحی و زیری ناخن‌ها مقاومت و استحکام خود را از دست می‌دهند و در نتیجه به دو قسمت تقسیم می‌شوند. شکستن ناخن‌ها همچنین می‌تواند علامت کمبود کلسیم باشد اما این مورد بسیار نادر است.

باید بگوییم که پدیده‌ی دو تکه شدن ناخن‌ها اغلب با فرا رسیدن دوره‌ی یائسگی ظاهر می‌شود. در بدن زنان پنجاه ساله ترشح هورمون‌ها کاهش می‌یابد و ناخن‌ها رطوبت خود را از دست داده و می‌شکنند.

  • ۹۸/۱۱/۱۶
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی