آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

آشپزی و خواص خوراکی‌ها

بهترین دستور پخت و خواص خوراکی‌ها

  • ۰
  • ۰

غضروف یا بخشی از یک اندام مانند نوک بینی، حنجره، نای و لاله گوش را می‌سازد یا انتهاهای استخوان ها را در یک مفصل می‌پوشاند. استخوان‌ها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروف‌های سالم هستند. وظیفه دیگر غضروف‌های مفصلی جذب شوک در طی حرکات فیزیکی می‌باشد. نام‌های قدیم‌تر غضروف در فارسی کَرکَرَک، کَرَرانَک، کرجن و چَرندو بوده‌است.

 

درمان ساییدگی زانو

ساییدگی زانو یا آرتروز زانو چیست؟ استئوآرتریت، آرتروز یا ساییدگی مفاصل، شایعترین نوع آرتریت (التهاب و آزردگی مفاصل) است ، که میلیون ها انسان در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.گرچه ساییدگی یا آرتروز هر مفصلی را می تواند در گیر کند ولی ساییدگی زانو و ساییدگی مفاصل دست، ران و ستون فقرات از همه شایعترند. ادامه مبحث در مورد ساییدگی یا آرتروز مفصل زانواست. در کنار روش های مرسوم درمان می توانید غذاهایی که غضروف ساز هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

اگر اضافه وزن دارید لاغرتر شوید

اگر اضافه وزن دارید، بهتر است که این بار اضافی را از روی مفاصل خود بردارید. وجود وزن زیاد روی مفاصل باعث خواهد شد تا ماندگاری مایع میان مفصلی کاهش پیدا کند و به این ترتیب اولین قسمت که دچار مشکل خواهد شد غضروف خواهد بود. اگر می‌خواهید مفاصل و همچنین استخوان‌های سالم داشته باشید به ویژه در زانو و کمر، برای کاهش دادن هر گرم از وزن خود باید تلاش زیادی کنید.

درمان ساییدگی زانو

 

برای غضروف سازی آفتاب بگیرید

روزانه از نور آفتاب برای تقویت کردن غضروف‌های بدن خود استفاده کنید. ویتامین د که با تابش نور خورشید در بدن شما تولید می‌شود یکی از مهم‌ترین عوامل جذب کلسیم در بدن است. کلسیم نقش مستقیم در سلامتی استخوان‌ها و همچنین غضروف‌ها دارد.

ویتامین د به عنوان عامل مؤثری در مقابله با التهاب‌های بدن، برقراری ارتباط مؤثر میان اعصاب و حرکت ماهیچه‌ها و موارد دیگر لازم و ضروری است. بر اساس مطالعه انجام شده روی فقدان ویتامین د، مشاهده شد که افراد مبتلا به آرتریت مفاصل عموماً از کمبود ویتامین د نیز رنج می‌برند.

 

اما علل ساییدگی زانو چیست؟

۱-سن : با افزایش سن ، احتمال ابتلا به آرتروز یا ساییدگی مفاصل نیز افزایش می یابد ، به طوری که ۸۰% افراد بالای ۵۵ سال درجاتی از آرتروز را نشان می دهند.

 

۲-جنس: زنان بیشتر دچار آرتروز مفاصل می شوند ، هر چند دلیل اصلی آن مشخص نیست.

 

۳-اضافه وزن و چاقی: از یک طرف با اعمال فشار زیاد به مفاصل تحمل کننده وزن(ران و زانو) زمینه را برای ابتلا به آرتروز فراهم می کنند و از طرفی دیگر ،بافتهای چربی پروتئینهایی را تولید می کنند که ممکن است باعث التهاب در بافتهای اطراف مفصل و خود مفصل شوند.

 

۴-شغل: مشاغلی که مستلزم نشت و برخاست مکرر ، ایستادنهای طولانی بدون تحرک کافی ، استفاده مکرر از پله و موارد مشابه باشند ، می توانند زمینه را برای ابتلا به ساییدگی زانو فراهم کنند.

 

۵-ژنتیک: بعضی از افراد به دلایل ژنتیکی استعداد بیشتر یبرای ابتلا به آرتروز دارند.

 

۶-آسیبهای مفصلی: آسیبهای وارد شده به مفصل حین فعالییتهای ورزشی یا تصادف مانند پارگی لیگامانهای صلیبی یا منیسکها ممکن است باعث افزایش شانس ابتلا به ساییدگی زانو شوند. این آسیبها ممکن است در گذشته به مفصل وارد شده باشند و بعد فراموش شوند

  • ۹۸/۱۰/۲۸
  • حامد فردوسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی